2 SAN-accenten voor ‘Shotje Zonnebrand’ van Zilveren Kruis

SAN accent

Campagne preventie huidkanker

De campagne ‘shotje zonnebrand‘ van Zilveren Kruis heeft gisteren 2 SAN-Awards gewonnen.

De campagne werd ontwikkeld door Natwerk met als doel om meer bekendheid en bewustwording te creëren rondom het onderwerp huidkanker. Als onderdeel van deze campagne werkten wij aan de creatie van 25 SEO-geoptimaliseerde artikelen, die de meestgestelde vragen over dit onderwerp beantwoorden.

Campagneresultaten

Wat hebben we samen bereikt:
📊 De aandacht voor het onderwerp huidkanker is door de campagne significant gestegen met 22% (Google Trends).
🧠 Een enorme kennistoename: 25% meer mensen wisten het juiste antwoord te geven op de grootte van het probleem: 1 op de 5 mensen krijgt huidkanker.
☀️ Maar … misschien nog wel belangrijker: mensen gingen na blootstelling aan de campagne significant vaker insmeren.
⬆️ Een ongekende TOMA-stijging naar 24%.
🔎 Een klein onderdeel van de campagne was het gratis aanbieden van SkinVision-app (app voor het opsporen van huidkanker). Door de campagne spoorden we 55 keer huidkanker op.
✔️ Er zijn ruim 1 miljoen smeerbeurten geweest.

SEO-resultaten

Er werde 25 SEO-proof artikelen gemaakt met experts op het gebied van huidkanker: dermatoloog dr. Daniel Kadouche, drs. Marjolein Leenarts en het Huidfonds.

Door de aangeboden content domineert Zilveren Kruis nu het onderwerp ook in online zoekmachines: we ranken met 1000+ keywords, waarvan 35% in de top-3!

23% van de keywords levert ook de featured snippets, bovenaan de zoekpagina met logo eronder. Via Google leverden we ruim 600.0000 organische impressies. De content is ruim 80.000 keer bekeken via de owned kanalen & apps (mediawaarde ruim €30.000). Dit blijft gratis renderen zolang het live staat!

Meer lezen over deze case? Help-content als versterking van landelijke campagne voor Zilveren Kruis

Update in 2025:

  • Na een jaar staan er inmiddels 666 keywords (70%) van de keywords in de top 3 in Google.
  • 41% van de keywords brengt een AI-Overview antwoord in Google
  • Ook in de zomer van 2025 zorgde de bestaande content voor verkeer en bereik: van maart tot augustus bereikte de content bijna 3 miljoen mensen en bracht het bijna 40k kliks naar de website.

Meer lezen?


Foto van Charlotte van Dijk

Charlotte van Dijk

Dit artikel is geschreven door Charlotte, oprichter en Head of Content van The Content Department. Met een hart voor contentmarketing heeft Charlotte zich als Head of Content gespecialiseerd in SEO, het uitrollen van contentstrategieën voor merken en begeleidt zij klanten met het succesvol uitvoeren van content producties.