De griepgolf meepakken
We horen het vaak voorbij komen: SEO duurt lang, het wordt steeds moeilijker om te ranken door AI en SEO is niet sexy genoeg in advertising. Onze ervaring is wel anders! Voor Zilveren Kruis bewijzen we keer op keer dat SEO ook echt een waardevolle en impactvolle bezoekersstroom is, die elke maand opnieuw verkeer blijft trekken.
Hieronder lees je hoe we voor Zilveren Kruis in één maand 1,5 miljoen impressies in Google kregen en bijna 50.000 bezoekers naar de website, met slechts 25 artikelen.
Aanleiding en inzicht
De huisartsenzorg staat flink onder druk. Daarnaast bleek uit onderzoek van het Nivel 2023 dat het aantal patiënten dat hulp nodig heeft in de eerstelijnszorg (huisarts) voor een groot deel veelvoorkomende klachten heeft die vallen onder ‘zelfzorg’. Zelfzorgklachten zijn klachten die patiënten over het algemeen zelf kunnen bestrijden of verlichten, zonder tussenkomst van een huisarts.
Veelvoorkomende klachten zoals verkoudheid, keelpijn en hoofdpijn hebben hoge ‘zelfzorgscores’, wat aangeeft dat een groot deel van de patiënten deze klachten zelfstandig kan oplossen.
Om de druk op de huisartsenzorg te verlagen, kan het breed informeren van patiënten over veelvoorkomende klachten, gebruikelijk ziektebeeld en remedies zorgen voor een lager aantal (onnodige) huisartsbezoeken en daarmee de druk op de huisartsenzorg verlagen.
Strategie
Op basis van een hoge zelfzorgscore en SEO-onderzoek zijn veelvoorkomende klachten gekozen om uit te lichten in help-content, onder de noemer ‘seizoensklachten’, waarbij er een winter- en een zomerdossier is opgesteld. Met als doel: zo veel mogelijk mensen helpen aan betrouwbare informatie over veelvoorkomende klachten om het (onnodig) huisartsenbezoek te verlagen.

Uitwerking
Voor het winterdossier van Seizoensklachten is er gekozen voor dezelfde help-contentmethode die ook gebruikt is in de campagne Huidkankerpreventie. De gekozen thema’s voor dit dossier waren griep, verkoudheid, koorts, keelpijn en maagzuur. Over de thema’s zijn 25 artikelen geschreven, waarbij rekening is gehouden met het beantwoorden van de meestgestelde zelfzorgvragen:
- Wat is het ziektebeeld (wat is normaal)?
- Wat kan je hier zelf aan doen? (remedies, gedrag, medicatie)
- Wanneer moet je naar de huisarts?
Aangezien de Zilveren Kruis-content in de Google guidelines valt onder YMYL-content (your money, your life) is Google extra strikt bij de ranking en let het goed op het verstrekken van betrouwbare informatie. We hebben deze content daarom samen geproduceerd met een huisarts die in de artikelen vragen als expert beantwoordt. Dit draagt bij aan een positieve E-E-A-T kwaliteitsscore van Google.
Resultaat
De content stond live in de maand december, waardoor het de zoekvolumepiek van december/januari mooi mee heeft kunnen pakken.
In de maand januari kreeg de content:
- 1,48 miljoen impressies
- 68 rich snippets (incl. Zilveren Kruis logo)
- 26 top 3 keywordrankings
- 47,8k organische bezoekers


Meer weten?
Voor onze samenwerking met Zilveren Kruis werken we samen met creatief bureau Natwerk.
Denk jij, dat is allemaal leuk en aardig, en deze cijfers kunnen alleen voor organisaties als Zilveren Kruis… think again! Met de juiste SEO-inzichten kan een bedrijf van klein tot groot veel (gratis) verkeer krijgen. Wanneer goed uitgevoerd. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen op het gebied van SEO en content marketing? Laat een berichtje achter!