The Content Department is door de SAN-Awards en FONK-magazine toegevoegd aan de Considerationlist voor New Kids On The Block 2025 en staat na een publieksstem nu ook op de Longlist.
New Kids On The Block
SAN reikt dit jaar voor de dertiende keer een SAN New Kids On The Block Accent uit. Een initiatief met als doel de nieuwe lichting bureaus en innovatie in het vak een podium te geven. De criteria om op de lijst te komen zijn: dat het bureau max. 3 jaar oud is, ‘Here to Stay’, Innovatief/vernieuwend, Werkwijze, Werk dat er toe doet en Klanten hebben die er toe doen.
Publieksstem
De Considerationlist wordt samengesteld door de SAN in samenspraak met FONK. Na een poll via de website die een live staat, mogen anderen stemmen op hun favoriete agency. De top 3 gaat door naar de longlist, waarbij The Content Department tweede werd 🥳
Vragen interview
Hoe maken jullie het verschil in het goed gevulde bureaulandschap?
Een van onze kernwaarden is ‘don’t put your money on fire.’ Er wordt veel content gemaakt waar niemand op zit te wachten, die vervolgens met veel mediabudget gepusht wordt. Of prachtige websites die gevuld worden met matige content, die niet gevonden wordt. Beide erg zonde.
Wij helpen duurzame groei te realiseren door focus op organische zichtbaarheid. Aandacht verdienen dus, in plaats van mensen interrumperen met reclame. Dit begint altijd met het maken van content waar mensen aantoonbaar wél op zitten te wachten, waar ze actief naar op zoek zijn. Dat zoekgedrag vormt bij ons altijd de basis voor een SEO-artikel, videoserie, social content of landelijke campagne.
Zo weten we zeker dat er vraag is naar onze content en weten we dat de content organisch mensen gaat bereiken. Gratis dus, zonder mediabudget.
Onze klanten zien gemiddeld 30% tot 500% groei in organisch verkeer. Ook op merk-KPI’s zien we dat dit werkt, vaak beter dan met betaalde campagnes.
Zoals onze naam waarschijnlijk al doet vermoeden, kunnen wij als volledige contentafdeling aan de slag voor een klant. Maar we kunnen ook gedeeltes op ons nemen. Van strategie tot productie.
Wat is jullie belangrijkste wapenfeit tot nu toe?
Afgelopen zomer bereikte onze SEO-content voor Zilveren Kruis in de campagne rondom huidkankerpreventie 1,3 miljoen mensen. In 3 maanden tijd en 100% organisch.
Dit leidde tot een CMTA Award én nog belangrijker: 1,3 miljoen mensen waren geholpen met betrouwbare informatie.
Het mooie daarnaast is dat deze content tijdloos is. Na één keer investeren blijft de content nog jarenlang gevonden worden en mensen informeren. Zo voeg je echt lange termijn waarde toe voor organisaties. Daar zijn we trots op.
Waarom heb je voor het ondernemerschap gekozen?
Charlotte en ik werkten eerder al samen bij een ander contentbureau en hadden daar dezelfde frustratie: dat er veel content wordt gemaakt waar niemand echt op zit te wachten. Dat er veel geld tegenaan gegooid wordt om bereik te genereren. Of dat er prachtige websites gemaakt worden, maar gevuld worden met slechte content waar niemand op af komt.
Samen zagen we dat een data-gedreven, strategische aanpak klanten op lange termijn echt kan helpen. Door bijvoorbeeld een stabiele instroom van organisch verkeer. Maar ook doordat ze efficiënter en effectiever gaan werken.
Bij andere bureaus bleef dit helaas altijd bijzaak. Dus toen hebben we besloten om voor onszelf te beginnen.
Kun je iets meer vertellen over jullie ambitie? Waar wil je dat jullie bureau over 3 jaar staat?
Dan zijn wij het toonaangevende contentmarketingbureau in de Benelux, met 15 enterprise-klanten, in meerdere landen actief.
Met ons team helpen wij klanten zich te onderscheiden in een door AI-content overspoelde wereld en zo aandacht te blijven verdienen. Door simpelweg hun kennis en expertise te delen op momenten wanneer de doelgroep hen nodig heeft. Onafhankelijk van het platform.
Waarom is jullie bureau volgens jou hèt New Kid on the Block van het Jaar?
Omdat we onze klanten helpen los te komen van dure kortetermijn-campagnes en het oh-zo-verslavende betaalde socialmediabereik. We hebben in ons korte bestaan bewezen dat dit werkt; met mooie cases voor Zilveren Kruis, Leen Bakker, Kwantum, Relevance en Open Dutch Fiber. Maar ook voor goede doelen als Kom Op Tegen Kanker en House of Ichō. We maken merken onafhankelijk van paid-media door ze te helpen échte autoriteit op te bouwen.
Info voor kader
Oprichtingsdatum: 1 maart 2023
Founder(s): Charlotte van Dijk & Matthijs Tielman
Specialisatie: Search, Content, Strategie
Aantal werknemers: 2
Gevestigd in: A’DAM Toren, Amsterdam
Opdrachtgevers onder meer: Zilveren Kruis, Kwantum/Leenbakker (HomeFashion Group B.V.), Relevance Learning (Schouten en Nelissen), Open Dutch Fiber.
Website: www.thecontentdepartment.nl
Social media: https://www.linkedin.com/company/the-content-department-bv/
Bovenstaande vragen zijn beantwoord door: Matthijs Tielman

