Tijdens de Content Marketing Awards 2024 heeft The Content Department samen met Natwerk een Zilveren award gewonnen voor de campagne ‘Zilveren Kruis zet zonnebrandcrème op de kaart’.
Beste Campagne
De award viel in de categorie: de beste en meest effectieve contentmarketingcampagnes, al dan niet ingebed in een langetermijn programma. Een mooie bekroning op een succesvolle campagne.
Over de campagne
1 op 5 Nederlanders krijgt huidkanker, terwijl 95% van de gevallen te voorkomen is; hoe vaker je verbrandt, hoe groter de kans op huidkanker. Wist je dat 1/3e van alle zonverbrandingen plaatsvindt op het terras? Onnodig! Daarom verspreidt Zilveren Kruis ‘shotjes zonnebrandcrème’, maken we Nederland bewust via een awareness campagne én claimen we het onderwerp online met content die betrouwbare antwoorden geeft op vragen over huidkanker en zonnebrandcrème.
De uitdaging
Primair doel: Ieder jaar komen er ruim 77.000 nieuwe huidkankerpatiënten bij. Terwijl dit in veel gevallen te voorkomen is door jezelf goed te beschermen tegen de zon. De vraag aan ons: Help de kans op huidkanker te verkleinen door mensen bewust te maken van de risico’s en zo de druk op de zorg in Nederland verminderen.
Secundair: Mensen denken doorgaans niet aan hun zorgverzekering, als ze geen zorg nodig hebben. Tot aan het einde van het jaar de mogelijkheid bestaat om over te stappen, maar dan willen alle verzekeraars de aandacht. Bedenk een manier om de Top of mind awareness (TOMA) van het merk Zilveren Kruis te vergroten onder eigen klanten.
Mede daarom is er voor een prominent contentelement gekozen in deze campagne omdat deze direct waarde kan toevoegen voor de (bestaande) klant. Maar deze content wordt ook ingezet om de brede doelgroep (18-54 jaar) te bereiken.
Resultaat
Zilveren Kruis claimde het onderwerp ‘huidkanker’ door awareness te creëren én oplossingen te bieden – fysiek en online! Naast de 120 ‘zonnebrandcrème-smeerpalen’ op buitenlocaties en ziekenhuizen in Nederland, zetten we dit jaar shotjes zonnebrandcrème op de menukaart van bijna 180 terrassen. Deze activatie werd ondersteund door een brede awareness campagne.
Via een SEO content-dossier op de website met 26 nieuwe- en 8 geüpdatete artikelen, (geoptimaliseerd voor online zoekmachines) konden we door de campagne aangewakkerde online-vragen rondom huidkankerpreventie beantwoorden. Deze content werd verder gedistribueerd via andere owned kanalen; nieuwsbrieven, apps en social.
De aandacht voor huidkanker groeide tijdens de campagneperiode bovengemiddeld sterk tov eerdere zomers. Door de aangeboden content domineert Zilveren Kruis nu het onderwerp ook in online zoekmachines: we ranken met 1000+ keywords – waarvan 35% in de top-3! 23% van de keywords levert ook de featured snippets, bovenaan de zoekpagina met logo eronder. Via Google leverden we ruim 600.0000 organische impressies. De content is ruim 80.000 keer bekeken via de owned kanalen & apps (mediawaarde ruim €30.000). Dit blijft gratis renderen zolang het live staat!
En, belangrijk voor de toekomst: ZK is door deze aanpak de partij die de antwoorden geeft in AI-Searchengines. Ook hier hebben we het onderwerp al geclaimd.
En ons marketingdoel? Bij klanten is er significante groei op de TOMA: met +17% de hoogste TOMA-score sinds de start van de meting (Q1 ’21)! Breder zien we ook een positieve significante groei op alle merkfunnelonderdelen t.o.v. het voorgaande kwartaal bij de hoofddoelgroep (30-54 jaar).