Hoe maak je jouw content toekomstbestendig voor AI?

AI zoekmachines voor goede content

Maken AI-zoekmachines een einde aan organisch verkeer? Een nieuwe manier van zoeken vraagt ook een nieuwe manier van antwoorden. Wat gaat er veranderen voor merken en hoe kan je jouw content gaan optimaliseren voor AI-SEO?

Wat AI Search met organisch verkeer doet

Dat de komst van AI-zoekmachines veel gaat veranderen in de manier hoe we zoeken staat al langer vast, maar het begint nu langzaam steeds duidelijker te worden waar het heen gaat. OpenAI lanceerde niet lang geleden SearchGPT, en ook Perplexity is bedacht met dit principe in het achterhoofd. Google kwam daarnaast als tegenantwoord Gemini met Search Generative Experience. Wie de dominante speler gaat worden is nog niet bekend.

Wat wel vast staat is dat de klassieke manier van hoe wel nu informatie opzoeken zal veranderen en het daarmee ook de verwachtingen van organisch verkeer op mediawebsites, maar ook voor merken, gaat veranderen. Uit voorspellingen van Gartner komt zelfs dat je in 2028 50% minder organisch verkeer naar je eigen platform kunt verwachten. Hoewel het aantal zoekopdrachten niet gaat afnemen en alleen maar toeneemt. Dit komt omdat bezoekers binnen de AI-zoekmachine blijven, en voor antwoorden minder naar de makers’ website hoeven.

“Er geldt bij AI-SEO nog maar één doel – dat jij degene bent die het antwoord mag geven.

Nu geeft Google meestal één antwoord via de rich snippet. En daaronder staat een lijstje met sites waar Google de snippet vandaan heeft gehaald en nog wat andere sites waar je waarschijnlijk wel de juiste info gaat vinden. Het grote verschil is dat AI je één antwoord geeft. Punt. En tenzij je zelf doorvraagt blijft het daarbij. Dus er geldt bij AI-SEO nog maar één doel – dat jij degene bent die het antwoord mag geven.

Kan je dan in de toekomst alleen nog maar mensen bereiken met betaalde reclames of kan je hier ook op een organische alternatieve manier op inspelen als merk? Hieronder maken we, op basis van wat we nu weten, een vergelijking tussen de klassieke SEO en de ‘nieuwe’ AI-SEO om ook in de toekomst sterk te staan voor organisch verkeer.

Een andere manier van zoeken

Klassieke SEO is van oudsher gefocust op keywords, en het matchen van deze keywords aan zoekvragen en -intenties. In dit proces worden sitestructuur (technische SEO), de opbouw en kwaliteit van de content (on-page SEO) en de hoeveelheid backlinks (off-page SEO) beoordeeld om je content te waarderen ten opzichte van de zoekvraag. En vervolgens deelt Google de beste zoekresultaten je in de lange lijstpagina, de SERP, zoals we die nu kennen waaruit je zelf kan kiezen.

Bij AI-SEO werkt dit anders. In de nieuwe manier van zoeken wordt jouw zoekvraag gelezen en begrijpt het jouw vraag en de context daarvan. In plaats van een enkel keyword voer jij namelijk een vraag of uitgebreide prompt in. Dit stelt de AI’s in staat om deze complexere vragen te begrijpen en deze vanuit verschillende bronnen te beantwoorden – de zogeheten Multi-Modal AI’s. De AI kiest de bron en het antwoord voor jou uit.

Deze ‘nieuwe’ manier van zoeken is nu al even bekend en inmiddels al niet zo nieuw meer. Wat wel anders wordt, is dat we zien dat bedrijven hier ook hun contentstrategieën op aan zullen moeten passen. Want een nieuwe manier van zoeken vraagt ook een nieuwe manier van antwoorden. Wat gaat er veranderen voor merken en hoe kan je jouw content gaan optimaliseren voor AI-SEO?

Goede kwaliteit content blijft leidend voor AI

De nieuwe manier van zoeken bewijst wederom dat de kwaliteit van content leidend is. De context van antwoorden en door wie deze worden gegeven zijn belangrijker dan ooit.

Waar Google al jaren het (E)EAT en Helpful Content Update principe hanteert voor de waardering van content, wordt dit voor AI-zoekmachines alleen maar belangrijker. Unieke content, die te vertrouwen is en die echt iets bijdraagt aan de informatie (of entertainment) die de gebruiker nodig heeft.

Hoe maak je content die door AI-zoekmachines worden opgepikt? 3 tips

Goede kwaliteit content wordt meegenomen in de resultaten van AI-zoekmachines
Zilveren Kruis komt naar boven als informatieverstrekker bij de zoekvraag hoe je huidkanker kan voorkomen

1. Kijk verder dan alleen keywords

Omdat de context rondom de content belangrijker wordt, leidt dit de focus af van slechts 1 keyword. Ons advies is daarom altijd om verder te kijken dan alleen de keywordtool. Kijk naar waar de echte search intent van je bezoeker of klant ligt.

Wanneer wij een contentstrategie maken, is het ondervragen van de klant, de klantenservice en/of het sales team altijd een vast onderdeel van data verzamelen. Dan ontdek je waar de echte pijnpunten liggen die de klant heeft, en waar je met content ook echt een toegevoegde waarde kan leveren. Vervolgens kan je content topics bedenken rondom de onderwerpen en vervolgens kijk je naar welke keywords er gezocht wordt.

Ook moet de content goed geschreven zijn, lekker lezen in vloeiende taal. Want dan help je ook voice- en conversational antwoorden makkelijker te genereren. Zo maak je content die echt bij je doelgroep past.

2. Werk met experts of ervaringsdeskundigen

We lieten het net al even vallen, maar EEAT (Expertise, Experience, Authority & Trust) is nogal een dingetje voor Google, maar werkt ook door in andere AI-modellen. Door de enorme hoeveelheid nieuwe content die er is ontstaan sinds de opkomst van AI-modellen, is het nog wel eens moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Hierdoor wordt er teruggevallen op mensen die er écht kennis van hebben.

Voor het maken van content is het daarom aan te raden om te werken met experts of ervaringsdeskundigen. Zo interviewden wij voor onze campagne ‘Shotje Zonnebrand’ voor Zilveren Kruis drie dermatologen over het thema. Van vragen als ‘Waar staat SPF voor?‘ tot ‘Hoe ziet huidkanker eruit?‘. Deze content rankte in mum van tijd op de eerste plaats. De combinatie van autoriteit en expertise slaat goed aan.

gebruik experts of ervaringsdeskundigen als basis voor je content

3. Structured Data

Verschillende AI-modellen hebben het belang van ‘structured data’ al aangegeven. Zowel voor hun eigen trainingsdoeleinden, als voor het lezen van de content. Structured data, een manier in je code om de content van bepaalde labels te voorzien, laat de verschillende AI-modellen jouw content makkelijker lezen. Des te makkelijker het is voor de AI om jouw informatie te begrijpen, des te invloedrijker je content gaat worden als onderdeel van het verzamelproces.

Dus, maak je een FAQ pagina? Zorg dan voor de juiste structured data om vraag en antwoord van elkaar te onderscheiden. Maak je een recept? Laat het weten in je structured data: van ingrediënt tot kooktijd kan worden gedifferentieerd. Dit geldt voor de geschreven content, maar vergeet niet om ook je beeld, video en geluid zo goed mogelijk interpreteerbaar te maken. Want – multi modal – alles telt mee. Op deze manier help je de AI-modellen om jouw content net even makkelijker te vinden.

Hoe kan je AI SEO resultaten meten?

Wij houden ervan als je de waardes van content aan het einde kan meten. Alleen zo weet je of jouw inzet ook echt iets opgeleverd heeft onderaan de streep. Bij traditionele SEO of organisch verkeer is dit vrij makkelijk. Je kan kijken naar hoeveelheid bezoekers, time-on-site, bounce-rate of zelfs rankings en rich snippets. Maar werkt dit ook zo voor AI-content? Kort antwoord: dat weten we nog niet.

Met AI-Powered Search is er straks nog maar één positie die er toe doet: namelijk onderdeel zijn van het antwoord. Een metric is hier nog niet voor, maar je zou hier kunnen denken aan de hoeveelheid antwoorden die je mag geven, en hoe goed deze bevonden worden. Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van jouw autoriteit binnen jouw vakgebied. Een andere mooie metric voor AI-search zou kunnen zijn: share-of-answer binnen een topic. Hoe vaak word je laten zien?

Begin vandaag

Dat er veel gaat veranderen in de manier van hoe we zoeken staat vast. Door nu in te spelen op de richtlijnen van AI-Search en het maken van goede kwaliteit content blijf je mee varen op zowel de oude als de nieuwe manier van zoeken. Want uiteindelijk gaat het allemaal om mensen die zoeken te helpen met een goed antwoord. Dus begin vandaag met het beantwoorden van de juiste vragen, zodat je onderdeel bent van het leerproces van de AI-zoekmachines.

Wil je hulp bij het vinden van de juiste contentstrategie die ook toekomstbestendig is? Laat het ons weten!

Meer lezen over contentstrategie?