5 learnings van het testen met Google’s Search Generative Experience (SGE)

Google SGE

Bye Bye SEO? Hello SGE! Google is in de Verenigde Staten volop aan het experimenteren met de nieuwe manier van zoeken waarbij AI de hoofdrol krijgt. Gaat de SEO zoals wij deze kennen verdwijnen met de komst van Google AI? Wij testten alvast hoe dit er nu uitziet en wat delen wat de 5 key learnings zijn 👇 Één ding is zeker: er gaat een hoop veranderen. Benieuwd hoe dit voor jouw rankings een rol gaat spelen?

1. Search ‘Generative’ Optimization, oftewel SGO, is de grootste verandering op het gebied van Search sinds 20 jaar.

Met de ‘generatieve’ AI gaat Google namelijk antwoorden genereren op zoekvragen, net als bijvoorbeeld ChatGPT nu doet. Dat verandert het spel van SEO enorm. Dat kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien:

2. De rankings gaan veranderen

Doordat de manier van vragen anders wordt op Google, wordt de manier van antwoorden dat ook. 50% van de nieuwe links in SGE zullen niet uit de huidige Google Top10 komen.

3. Er worden per antwoord 5 tot 9 klikbare bronnen getoond.

Wat betekent dit voor jouw website en resultaten? En vooral: hoe kan je ervoor zorgen dat je wél nog bovenaan komt? De nieuwe resultaten gaan 5 tot 9 verschillende klikbare bronnen laten zien. Dit kunnen artikelen zijn, maar is momenteel nog veel data die in ‘structured data’ geplaatst is of gewaardeerde externe bronnen die uit PR voortkomen.

4. Veel SGE informatie komt uit databases

Net als bij ChatGPT gaat veel van deze informatie uit snelle databases komen. Google stelt dus in hun content-eisen niet langer alleen maar dat de belangrijke EEAT-kwalificaties over de kwaliteit van content en de Core Web vitals over de performance van de website goed moeten zijn, maar beveelt nu ook Structured Data aan die een veel belangrijkere rol gaat spelen in de zichtbaarheid.

5. Infographics als belangrijke bron voor Google AI

Elementen als infograhics, knowledge graphs en explainer (how-to) video’s worden een belangrijk onderdeel van het beantwoorden van generatieve vragen. Wees hier dus goed bewust van wanneer je nieuwe content gaat maken.

Wanneer komt SGE naar Nederland?

Het grote ‘experiment’ van Google is in december 2023 afgelopen in de Verenigde Staten. Daarna wordt verwacht dat het wereldwijd uitgerold wordt.

[ bewerking april 2024: Google heeft in maart 2024 verschillen core-updates doorgevoerd waarbij er veel gespeeld wordt met de ranking en deze zijn ook zichtbaar in Europa. Het experiment is echter nog steeds in volle gang ]