Hoe je met slimme content tóch rankt op populaire keywords

De e-com industrie is groter dan ooit. Populaire keywords hebben grote volumes, maar ook veel concurrentie. De Google Ads die bovenin prijken duwen de organische resultaten naar beneden. Hoe kan je er dan voor zorgen dat je toch jouw producten, op een organische en gratis manier, kan verkopen? We lopen langs verschillende scenario’s.

Voor dit artikel hebben we een voorbeeld gebruikt van een makkelijk keyword om het basisprincipe uit te leggen. Dit kan je echter toepassen op elke branch, product of dienst.

🚨 Scenario 1: ouderwetse SEO

Wanneer je bij een traditioneel SEO bureau komt, zal deze je altijd helpen met keyword optimalisatie.

Stel, onze klant verkoopt kleding. Laten we ons daarom richten op het keyword “jurken dames”, met 22.200 zoekopdrachten per maand. Een goede ranking op dit keyword zal een hoop sales opleveren. De concurrentie is alleen groot. Dus het gaat lang duren en veel investering kosten voordat je hierop zal ranken.

👍🏼 Scenario 2: moderne SEO

Onze klant verkoopt kleding, maar we kunnen ze niet laten ranken op het keyword “jurken dames” — het is te competitief. Laten we in plaats daarvan extra, specifiekere productcategoriepagina’s, met een wat langer (long-tail) keyword maken.

Bijvoorbeeld:

  • gala jurk (14.800 mzv)
  • glitter jurk (9.900 mzv)
  • jurk bruiloft gast (9.900 mzv)

Die keywords hebben nog steeds een groot maandelijks zoekvolume, zijn iets minder competitief, en zijn makkelijker om op te ranken in de top 5. Er is daarom een grotere kans op conversie.

🚀 Scenario 3: content & SEO

Klassieke SEO combineren met slimme content en creativiteit voor meer organisch bereik

In plaats van focussen op de zoekwoorden, gaan we kijken naar waar de klant écht naar op zoek is. We kijken naar de klantbeleving bij het kopen van een jurk. Waar gaat de klant naartoe en waar halen ze inspiratie vandaan? We maken pagina’s rondom jurken met verschillende kleuren en in bepaalde trends.

Maar… we hebben daarnaast ook nog iets anders opgemerkt.

Wanneer klanten op zoek zijn naar een jurk, gaat het niet alleen om de jurk, maar om de hele outfit. Denk breder dan alleen je eigen product. We hebben gezien dat mensen namelijk online ook op zoek zijn naar…

  • Festival outfit (14.800 mzv)
  • Kerst outfit dames (2.400 mzv)
  • Bruiloft gast outfit (880 mzv)

En deze outfits zijn inclusief tas, accessoires en schoenen. Mooi inzicht. Want mensen zijn dus niet alleen op zoek naar de jurk.

Voordeel 1: Social search inzetten voor inspiratie
Waar er bij ‘dames jurken’ weinig gezocht wordt op social (39 hashtags op TikTok), ligt dit bij outfits anders. Alleen al op TikTok, kan je onder de hashtag ‘Festival outfit(s)’ 85,500 posts vinden. Dit biedt een enorme mogelijkheid om te inspireren.

social search voor festival outfits

Voordeel 2: Hogere bestelwaarde
De gemiddelde bestelwaarde voor de jurken is €21. We willen dat mensen meer bij ons kopen. Door ons op outfits te richten, inspireren we ook met schoenen, tassen en accessoires. We streven naar een gemiddelde verkoopwaarde van €100+ omdat ze hun hele outfit bij ons kopen, niet alleen een jurk.

Conclusie

Elk SEO bureau heeft toegang tot dezelfde keywordinformatie, maar niet elk bureau geeft je de inzichten voor content waar je als bedrijf ook echt mee kan groeien. Mix creativiteit met inzicht! En kijk vooral verder dan alleen je product. Juist in die informatie categorie zitten de grootste zoekvolumes en daarmee ook jouw potentie om te groeien.

Meer lezen over het verbeteren van content?