Kwantum en Leen Bakker zijn inmiddels samen onderdeel van de Homefashion Group. Als onderdeel van deze integratie moesten ook de contentteams en content productie samengevoegd worden.
Maar hoe integreer je twee teams die tot dan toe apart werkten, met eigen processen? Hoe zorg je voor effiency in productie? En het belangrijkste: hoe houden we het werkbaar voor het team met al die kanalen; twee Instagram kanalen, twee websites, twee Pinterest kanalen, twee TikToks, twee Facebooks, nieuwsbrieven en twee inspiratiemagazines?
Van merkverhaal tot content formats
Met deze vraag zijn ze bij ons gekomen: het opzetten van een contentstrategie en een contentproductie-flow waarbij de productie goed behapbaar werd voor het team. Door de jaren heen was er een database aan verschillende formats ontstaan en werd er goed ingesprongen op de verschillende trends op social. En met resultaat! De kanalen worden goed gevolgd en de content ziet er schitterend uit. Enige nadeel was wel: het was gewoon niet meer behapbaar voor het team.
Het beginpunt voor alle content: strategie
Met deze insteek zijn we met het team gaan kijken waar de individuele merken nou echt voor staan. In twee losse strategiesessies (of ook wel ‘download-sessies’ zoals wij die noemen) besproken we alles rondom 1 van de twee merken. Op basis van deze input en verschillende strategische modellen kwamen we tot een merkverhaal dat een duidelijk beeld gaf wat willen we willen uitdragen in de content. Het merkverhaal werd een goede basis voor de contentstrategie.
Redactionele formule als manifest
Nu er bepaald was wat het merk wil uitdragen en hoe we dit gingen aanpakken, was het tijd om dit te verwerken in een redactionele formule. In de redactionele formule werken wij het liefst met een ‘lijfspreuk’ of manifest voor het merk, die elke content manager in het achterhoofd kan houden om te toetsen of de content volgens de strategie gemaakt wordt.
Hoe kies je waar je het over gaat hebben?
Daarnaast bespreken we in de redactionele formule ook de thema’s en onderwerpen waar je het als merk wél of juist niet over moet hebben. Maar hoe kies je nou waar je het over gaat hebben? Dit is voor ons een onderzoek met verschillende bronnen. Zo doen we een uitgebreid SEO (markt)onderzoek, doen we research op de trends op social media leggen we dit naast de producten van het bedrijf.
De contentpilaren werken als kader voor formats
De contentpilaren, oftewel de onderwerpen en thema’s waarover je praat, vormen vervolgens de basis voor de formats die gekozen en gemaakt worden. Wanneer je weet waar je het over gaat hebben, kan je een duidelijke lijn trekken in de huidige formats en heb je een kader voor de nieuwe formats. Zodoende hebben we een selectie kunnen maken van huidige content formats én nieuwe formats kunnen voorleggen als aanvulling die behapbaar was om mee te werken.
voorbeeld van een nieuw content format: Kwantum Kwartet
Een content kalender die rust biedt
Met een content kalender hoef je niet langer op de dag zelf te denken wat je gaat plaatsen, maar heb je een duidelijke structuur in je contentplanning. Dat geeft rust. Doordat de formats strak staan, en de kalender overzicht biedt, kunnen verschillende teams samenwerken met deze content planning.
Deliverables voor Kwantum en Leen Bakker: |
---|
– merkverhaal – contentstrategie – redactionele formule – tone of voice – selectie en optimalisatie van bestaande content formats – nieuwe content formats – content kalender – slim en kostenbesparend productieplan |
Bekijk de uitkomsten van onze content strategie op bijvoorbeeld de Kwantum TikTok en Leen Bakker Instagram.
Ook op zoek naar begeleiding op het gebied van content?
Heeft jouw team behoefte aan begeleiding bij de content strategie of productie? En ben je benieuwd wat wij doen met The Content Department? Laat het ons weten! We kunnen dan met elkaar bespreken wat de vraag is en hoe we hierbij zouden kunnen helpen!