TikTok SEO: zo wordt video content langdurig gevonden

TikTok SEO

Kan je met SEO ook ranken op TikTok? Bij Search of SEO wordt vaak gedacht aan Google. Terecht, want hier vinden ook verreweg de meeste zoekopdrachten plaats. Daarnaast is Google voor velen ook het eerste startpunt van een zoekopdracht. Maar vergis je niet, want naast Google krijgen er steeds meer platformen een plekje in het zoekproces. Denk hierbij aan YouTube (voor video’s over games, how to’s en muziek), Pinterest (voor fotoinspiratie op interieur, DIY, bruiloften en reizen) en tegenwoordig ook TikTok. 

Hoe kan je er dan voor zorgen dat je goed gevonden wordt op TikTok? In dit artikel bespreken we:

  1. Waarom wil je als merk op TikTok?
  2. Wat is TikTok SEO?
  3. Alle features die je moet weten van TikTok search
  4. Hoe optimaliseer je TikTok video’s voor SEO?
  5. TikTok Keyword Research
  6. Kan je zoekvolumes zien voor TikTok SEO?
  7. Kan TikTok jouw website SEO verbeteren?
  8. De beste content voor lange termijn resultaat

1. Waarom wil je als merk op TikTok?

Wij zeggen altijd dat je je marketingbudget moet besteden waar je klanten hun tijd doorbrengen. Dit verandert continue, en dus ook de kanalen waar mensen nu zoeken. Klanten gebruiken naast Google steeds meer Pinterest, TikTok, YouTube-, Reddit-, LinkedIn- en zelfs Giphy-kanalen om te zoeken naar informatie, content, inspiratie en producten. En Google is zich daar zeker van bewust.

De plekken waar klanten hun informatie vandaan halen verandert dus continue. Volgens Google gebruikt maar liefst 40% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar TikTok (en ook Instagram Reels) om research te doen naar restaurants. Waarom? Het antwoord is simpel. Je krijgt bij een TikTok video van een restaurant veel te zien: de vibe, de gerechten, wat voor mensen er komen, het interieur en nog veel meer. Wat krijg je te zien als je een restaurant Googled? Juist. Een pagina met telefoonnummer, locatie op de kaart en wat oude foto’s. Dit kan handig zijn als je wil weten waar je naartoe moet, maar niet om te ontdekken of je wel bij dit restaurant wil eten. De zoekopdrachten zitten dus op een andere plek in de funnel.

TikTok gaat in de toekomst een belangrijke rol spelen in de zoektocht. Daarom is het van cruciaal belang om alles te leren over TikTok SEO. Als merk wil je dus daar zijn, waar je klanten ook zijn. En is het belangrijk om je bewust te zijn van het juiste moment in je funnel. Dit voorbeeld hierboven haakt in op inspiratiecontent, maar ook ‘how-to content’ en ‘ecommerce’ zijn grote funnel inhakers voor merken.

Met The Content Department helpen we merken en organisaties om de juiste insights te vinden en deze te koppelen aan de doelstellingen, zodat de content creatie ook echt werkt en bijdraagt aan aantoonbare resultaten.

2. Wat is TikTok SEO dan eigenlijk?

Wat is SEO op TikTok? Search Engine Optimisation is het optimaliseren van je videocontent voor zoekresultaten op TikTok zodat deze gemakkelijk door gebruikers gevonden kan worden. Het gebruik van keywords in de video en bijschriften, hashtags en doelgroep- en locatietargeting zijn momenteel een van de beste manieren om te optimaliseren voor TikTok SEO. Dit is belangrijk omdat het je kan helpen om meer mensen te bereiken met je content en je merk te laten groeien. Als je video’s goed gerankt staan ​​in de zoekresultaten, worden ze vaker bekeken en gedeeld, wat kan leiden tot meer likes, reacties en volgers.

Het TikTok-algoritme is een van de krachtigste social algoritmen en anders ingericht dan de algoritmen van bijvoorbeeld Meta. Het TikTok algoritme houdt rekening met meerdere factoren, zoals de kwaliteit van de content en in hoeverre deze aansluit bij de doelgroep interesses, berichten waarmee ze eerder interactie hebben gehad en accounts die ze al volgen. Niet het aantal volgers van een account. Dit geeft merken die net beginnen en nog niet zoveel volgers hebben ook de kans om gezien te worden door een groot publiek en viraal te gaan.

3. Alle features die je moet weten van TikTok search

TikTok begint tekenen te vertonen vsan het willen worden van een zoekmachine. Hierdoor lijkt het niet alleen YouTube-zoekopdrachten over te willen nemen, maar ook die van Google.

Zo begon het met het uitrollen van een zoekbalk. Daarna kwamen de betaalde advertenties op de zoekresultatenpagina. En nu worden zelfs voorgestelde zoektermen weergegeven bij het bekijken van de opmerkingen bij een video.

TikTok zoekbalk met voorgestelde zoekopdrachten

De TikTok-zoekbalk met voorgestelde zoekopdrachten | The Content Department

TikTok is te zien in Google Search

Google is al begonnen met het laten zien van korte TikTok-video’s in de SERP’s (Search Engine Result Pages, oftewel de resultatenpagina) van Google. Het is een van de drie social platforms die met grote mate zichtbaar zijn in Gogole.

In de Verenigde Staten is het bijvoorbeeld al zo dat wanneer je zoekt op ‘Things to do in New York’ 80% van de resultaten TikTok video’s laten zien, en geen ‘Google’ bronnen. In Nederland zijn wij alleen nog deze resultaten tegen gekomen wanneer ook het keyword ‘TikTok’ erachter vermeld wordt, maar deze experimenten zullen ook snel in Europa uitgerold worden.

TikTok videos in Google SERP | The Content Department

TikTok laat organisch zoekverkeer zien in analytics

En dit is behoorlijk groot nieuws!

Er zijn momenteel twee manieren om ontdekt te worden op TikTok.

  1. De ForYouPagina (FYP). Dit is waar meestal andere creators over jouw merk praten OF een viraal moment hebben.
  2. of als alternatief…de zoekbalk. Dit laatste (search) wordt door nog door veel merken genegeerd, ondanks dat de kans ENORM is.

Search op TikTok wordt nog niet vaak gebruikt door merken omdat social media teams vaak niet weten hoe ze de content moeten optimaliseren en (nog) niet weten hoe ze deze moeten analyseren… Nou, er is een nieuwe update!

TikTok rapporteert nu over de verkeersbronnen van je video’s (opgesplitst per FYP-pagina of zoekopdracht). Bekijk het onderstaande voorbeeld waar je kan zien dat een merk maar liefst 97% verkeer behaalde via organische zoekopdrachten.

TikTok als zoekmachine | The Content Department

In 2024 vecht elk digitaal merk om aandacht, en wij zien hierin dat search simpelweg het meest eenvoudige antwoord is. Waarom niet daar zijn wanneer je klanten daadwerkelijk zoeken naar wat je doet of verkoopt?!

4. Hoe optimaliseer je TikTok video’s voor SEO?

Zo werkt het TikTok algoritme

Om te weten hoe je jouw video’s het beste kan optimaliseren om gevonden te worden in TikTok, is het belangrijk om te weten hoe het algoritme werkt.

Op TikTok heb je twee ‘feeds’. Eentje met mensen of accounts die je volgt, en eentje die de For You pagina heet. De FYP wordt gevuld met content waarvan TikTok denkt dat jij die leuk vindt, gebaseerd op wat ze van jou leren door voorgaand gedrag, interesses en de informatie die je ze hebt gegeven.

De For You-pagina is dus voor iedereen uniek en wordt afgestemd op wat elke gebruiker bekijkt, leuk vindt en deelt, zelfs tot op de locatie waar de gebruiker zich bevindt. TikTok toont elke minuut nieuwe video’s gebaseerd op populaire hashtags, populaire liedjes of trending filters. Ondanks dat de FYP voor iedereen uniek is, is het wel waarschijnlijk dat je vrienden dezelfde video’s tegenkomen als jij. TikTok weet namelijk wat mensen willen zien voor entertainment, educatie of insights.

Het TikTok algoritme maakt gebruik van het ‘cirkel principe’. Jouw content wordt na het plaatsen uitgezet bij een kleine cirkel van gebruikers. Daarmee wordt getest hoe leuk ze deze content vinden, hoeveel engagement ermee is, hoeveel er geliked wordt en hoeveel comments er komen. Werkt dit goed? Dan zet TikTok de content uit naar een grotere cirkel en hetzelfde principe toegepast. En daarna nog een grotere cirkel, enzovoorts. Zo kan het dus zijn dat bij een goed presterende video je ineens ontzettend veel views hebt, en dat een andere video minder presteert.

Hoe optimaliseer je je TikTok SEO?

Waar de meeste merken inspringen op de nieuwste trends en de laatste liedjes voor het krijgen van veel views, is deze contentstrategie voor de korte termijn. Nadat de trend verdwijnt, zal ook jouw content niet meer organisch gevonden worden. En dat is zonde.

Wanneer je een lange termijn visie hebt voor je TikTok content, kan je het beste gebruik maken van content die niet trendgevoelig is en inspelen op de zoekvraag van de klant. Zo behaal je nog veel langer resultaten en kan je met dezelfde investering, op veel langere termijn rendement halen.

Met The Content Department bekijken we welke content voor jou de lange termijn investering waard is en hoe je ook na het wegvallen van een trend nog steeds gevonden wordt door jouw ideale klant.

Stappen voor het optimaliseren van jouw TikTok SEO:

1. Doe TikTok keyword research

Zoek uit welke keywords je doelgroep gebruikt om te zoeken naar content die relevant is voor jouw niche. Je kunt hiervoor hulpmiddelen zoals Google Keyword Planner of Semrush gebruiken. Zorg ervoor dat je content maakt voor de markt waar je instellingen op staan.

2. Gebruik de keywords in je videotitel, beschrijving en hashtags

Zorg ervoor dat je je belangrijkste keywords opneemt in de titel van je video, de eerste paar regels van je beschrijving en in relevante hashtags. Gebruik echter niet te veel hashtags, want dit kan er spammerig uitzien.

TikTok kan de video lezen, dus het gebruik van jouw keywords in de titel zal de zoekopdracht hiervoor versterken. Kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld hieronder waarin de creator het keyword ’the best foundation’ gewoon middenin de video zet.

Gebruik je top keywords in de videotitel op TikTok | The Content Department

3. Maak slimme en goede content

Mensen zullen je video’s niet bekijken en delen als ze niet interessant of leuk zijn. Zorg ervoor dat je video’s van hoge kwaliteit zijn, goed ge-edit zijn en een duidelijke boodschap hebben. Daarnaast speelt ook de ‘cliffhanger’ een belangrijke rol in of video’s nog een keer bekeken worden, of naar je profiel gaan voor een opvolging. Hoe meer engagement met de content, in des te meer cirkels de content gedeeld wordt (zie hierboven het ‘cirkel principe’).

Daarnaast kan je werken met onze slimme content productie methode, voor goede, kwalitatieve content in budget-vriendelijke producties.

4. Werk samen met andere influencers en merken voor herkenbaarheid

Samenwerken met andere influencers en merken kan je helpen om een ​​groter publiek te bereiken en je merkbekendheid te vergroten. Wanneer jouw video in een split second langs komt, is de kans groter dat mensen blijven hangen als ze een voor hun bekend gezicht zien. Je kunt samenwerken aan video’s, elkaar promoten in je content of deelnemen aan challenges.

5. Analyseer je resultaten

Het is belangrijk om je resultaten te analyseren om te zien wat goed werkt en wat niet. Je kunt hiervoor de ingebouwde analysetools van TikTok gebruiken. Bekijk welke video’s het beste presteren en gebruik deze inzichten om je toekomstige contentstrategie te verbeteren.

5. TikTok keyword research

Oke, stap 1 is ‘Doe TikTok keyword research’. Maar hoe doe je dat dan?

Ondanks dat het TikTok Creator Center wat informatie geeft over hashtags, trending songs en creators, halen wij hier in Nederland nog weinig informatie uit.

Wij halen uiteindelijk het meeste zoekvolume nog gewoon uit ‘Google’ tools zoals Semrush en Google Keyword Planner. Waarom? Zodra je weet wie je doelgroep is, zal hun zoekintentie per kanaal niet heel veel verschillen. De vraag is er nou eenmaal.

Naast je zoekvolume uit TikTok of de Google tools te halen, kijk ook eens op andere videoplatforms (YouTube) of bij concurrenten op TikTok. Welke contentstrategie hebben zij? Waar scoren zij mee? Is de content gebaseerd op een trend of laten zij waardevolle informatie zien die tijdloos is? Neem dit mee in je overwegingen.

Tips voor het vinden van de beste hashtags voor TikTok:

  • Kies long-tail zoekwoorden met een volume van minder dan 100.000 om je op te concentreren
  • Update oudere berichten met nieuwe zoekwoorden
  • Selecteer ook zoekwoorden met een hoog volume die je uiteindelijke doelen zijn
  • Gebruik een combinatie van zowel long-tail- als high-volume-zoekwoorden in je berichten
  • Experimenteer!

6. Kan je zoekvolumes zien voor TikTok SEO?

De juiste keywords vinden voor TikTok SEO is nog niet zo makkelijk. Je kan namelijk geen zoekvolumes zien voor TikTok. Er is geen tool die deze informatie deelt, ook TikTok zelf niet. Zoals we hierboven omschreven, geeft het TikTok Creator Center daarnaast ook weinig bruikbare informatie (voor de Nederlandse markt).

De beste manier om aan je TikTok keywords te komen, is door keyword research via bestaande Google Tools of handmatig trend onderzoek bij accounts uit jouw industrie.

Wat kan je zien in het TikTok Creator Center?

Songs

Het TikTok Creator Center geeft informatie over de trending songs van het moment. Kies je voor ‘Breakout’ dan kan je zien wel liedje op dat moment vliegt. Handig! Maar niet als je wil weten waar mensen op zoeken binnen het platform. Daarnaast kan je wel ‘Audience Insights’ zien van de trending songs en kijken of dit aansluit bij jouw merk.

TikTok Keyword Insights & Hashtags

Daarnaast geeft TikTok de tool ‘Keyword Insights’. Hiermee kan je informatie over Keywords en Hashtags die gebruikt worden ophalen. Wederom, dit zijn termen die gebruikt worden in posts door creators. Het geeft niet het zoekvolume in de zoekbalk aan, maar hoe vaak de termen worden gebruikt in content en hoe populair ze zijn.

Daarentegen geeft het je wél een indicatie van wat er speelt op het platform en waar je op kan inhaken. Voor de Nederlandse markt halen wij weinig informatie op over hashtags en geeft het bijna geen getallen terug.

TikTok Keyword Insights

Creators

Zoeken naar welke influencers of creator trending is op TikTok? Dat kan je via de creators tab in het TikTok Creator Center. Handig voor wanneer je op zoek bent naar een samenwerking met een creator op een bepaald gebied.

Trending TikTok Video’s

Tot slot is er de tab over Trending TikTok video’s. Hierin kan je de snelst groeiende en trending posts zien over een periode, bijvoorbeeld vandaag, gister, deze week etc.

7. Kan TikTok jouw website SEO verbeteren?

TikTok is een efficiënt en snel hulpmiddel voor het testen van de zoekvraag op het platform én het doorsturen van bezoekers naar je website.

Er zijn meerdere manieren waarop je TikTok kan integreren in jouw contentstrategie, en met name de on-site content. Het doorverwijzen van klanten via TikTok naar jouw website vergroot de autoriteit (of domeinwaarde) van je website aanzienlijk. Zeker wanneer je ecommerce funnels goed op elkaar aan weet te sluiten.

8. De beste content voor lange termijn resultaat op TikTok

Voor een lange termijn TikTok SEO strategie kijken we naar data en welke zoekvraag er al speelt bij klanten om duurzame tractie op de video’s te krijgen. Een onderdeel hiervan is het doen van keywoord research om te kijken waar (potentiële) klanten naar op zoek zijn.

Voorbeelden van zoekgedreven content formats zijn:

How-to content video’s

Voor Henkel maakte wij een aantal jaar geleden een content platform rondom schoonmaken: ‘Ask Team Clean’. Niet alleen een website met artikelen en tips over hoe je het beste kon wassen en schoonmaken, maar ook met verschillende social kanalen. Op TikTok haakte het platform daarbij in op de ‘cleantok’ trend waarbij schoonmaak klusjes stap-voor-stap werden uitgelegd. Met grote successen tot gevolg:

@askteamclean This is how you make your oven tray clean again!🪞#cleantok #oventrayclean🧼 #deepclean #cleanhack #satisfying ♬ Unstoppable – Sia

Content op basis van top keywords

Kies het keyword waar jouw doelgroep van op aangaat. Laten we het voorbeeld van ‘The Best Foundation’ van eerder hierboven als voorbeeld nemen met een zoekvolume van 22,200 per maand in de Verenigde Staten. In het gebruikte format laat de creator in een kwalitatieve review video verschillende varianten foundations zien.

Je kan breder denken dat review video’s. Ga bijvoorbeeld voor een challenge waarbij twee spelers tegen elkaar de beste foundation testen. Of doe een Outfit Of The Day (#OOTD) en kijk welke foundation het langste blijft zitten. Zolang de content draait om de intentie (en daarmee de zoekvraag) van het keyword zo goed mogelijk te beantwoorden, kan je creatief denken.

Conclusie

  • Het optimaliseren van TikTok content voor SEO is een ander spel dan achter korte trends aangaan.
  • Je kan heel snel groeien in volgers en views met kwalitatief goede content. Ook als nog maar startende bent
  • Je kan geen exacte keyword insights of zoekvolumes vinden over TikTok. Blijf daarom vertrouwen op bestaande Google tools.
  • Houd goed in de gaten wat er speelt op TikTok, jouw industrie en concurrenten.
  • Een lange termijn TikTok SEO strategie kijkt naar hoe je zoekvragen kan beantwoorden van klanten door middel van video, en is niet geijkt op zoveel mogelijk views in korte tijd.

Meer lezen over contentstrategie?