# The Content Department > Content Marketingbureau Amsterdam --- ## Pagina's - [Vacatures](https://thecontentdepartment.nl/vacatures/): Wil je bij ons komen werken? Op deze pagina vindt je al onze vacatures. En je kunt natuurlijk altijd een open sollicitatie versturen! - [Contact](https://thecontentdepartment.nl/contact/): Contact opnemen met The Content Department? Laat een berichtje achter via het contactformulier. We horen graag van je! - [Wat wij doen](https://thecontentdepartment.nl/wat-wij-doen/): Lees hier alles over onze unieke aanpak, waarin wij data én creativiteit samenbrengen om echte business resultaten te halen met content. - [Over ons](https://thecontentdepartment.nl/over/): Matthijs Tielman en Charlotte van Dijk zijn samengekomen door een gedeelde visie over content. In 2023 begonnen zij The Content Department. - [Home](https://thecontentdepartment.nl/): Content marketing bureau die geen aandacht koopt, maar interesse verdient. Met focus op organisch bereik én aantoonbare resultaten. --- ## Berichten - [Omnichannel Strategie: de manier om gevonden te worden in LLM's](https://thecontentdepartment.nl/omnichannel-strategie-de-manier-om-gevonden-te-worden-in-llms/): Om relevant te blijven, moet je verhaal nu consistent zijn overal waar je publiek zich bevindt: van je website en... - [E-E-A-T: Waarom geloofwaardigheid je belangrijkste troef is bij LLM's](https://thecontentdepartment.nl/e-e-a-t-en-llms/): Met de komst van LLM's verschuiven de regels van het (SEO) spel. Om gevonden te worden, staat één belangrijk concept... - [De belangrijkste kenmerken van LLM's, en hoe dit je contentstrategie verandert](https://thecontentdepartment.nl/belangrijkste-kenmerken-llms-contentstrategie/): Voordat je content goed optimaliseert voor LLM's, moet je begrijpen hoe ze (anders) denken dan traditionele zoekmachines. Ontdek 7 kenmerken... - [Zo maak je je content klaar voor LLM's: een stappenplan](https://thecontentdepartment.nl/stappenplan-content-klaarmaken-voor-llms/): Dit stappenplan helpt je om je bestaande content klaar te maken voor de nieuwe manier van zoeken: LLM's. Denk aan... - [De contentafdeling voor Relevance (Schouten & Nelissen)](https://thecontentdepartment.nl/de-contentafdeling-voor-relevance/): Sinds 2024 zijn wij de contentafdeling voor Relevance Learning, de incompany trainer van Schouten & Nelissen, en verzorgen wij de... - [Een merk- en contentstrategie voor House of Ichō](https://thecontentdepartment.nl/house-of-icho/): Voor House of Ichō, het online platform dat mensen met een diagnose kanker, verzorgden we de merk- en contentstrategie, creatie... - [The Content Department genomineerd voor de SAN-New Kids On The Block](https://thecontentdepartment.nl/the-content-department-genomineerd-voor-de-san-new-kids-on-the-block/): We zijn door de SAN-Awards en FONK-magazine toegevoegd aan de Longlist voor New Kids On The Block 2025. - [1,5 miljoen SEO-impressies in één maand voor Zilveren Kruis](https://thecontentdepartment.nl/miljoen-seo-impressies-voor-zilveren-kruis/): CASE - Hoe we voor Zilveren Kruis in één maand 1,5 miljoen impressies in Google kregen en bijna 50. 000... - [SEO aanpak voor lancering De Nieuwe Levensgenieter](https://thecontentdepartment.nl/case-study-seo-aanpak-lancering-de-nieuwe-levensgenieter/): Case Study: Hoe wij KomOpTegenKanker hebben geholpen met een SEO-aanpak voor de lancering van het platform: De Nieuwe Levensgenieter. - [In Gesprek met Levinas: een podcast over de zorg in Rotterdam](https://thecontentdepartment.nl/in-gesprek-met-levinas-podcast/): CASE - Voor een Rotterdams gezondheidscentrum ontwikkelden we de podcast 'In Gesprek met Levinas' met als eregast in de studio:... - [Wat kunnen marketeers leren van het TikTok-verbod?](https://thecontentdepartment.nl/wat-kunnen-marketeers-leren-van-het-tiktok-verbod/): Socialmediakanalen zijn 'gehuurde grond' - je bent nooit 100% de baas. Dit brengt risico's met zich mee voor marketeers. Lees hier welke. - [We winnen Zilver op de Content Marketing Awards](https://thecontentdepartment.nl/we-winnen-zilver-op-de-content-marketing-awards/): Tijdens de CMTA 2024 heeft The Content Department samen met Natwerk een Zilveren award gewonnen voor de campagne 'Zilveren Kruis... - [TikTok Leen Bakker: Proefzitters en Store Stories](https://thecontentdepartment.nl/tiktok-leen-bakker/): CASE - Voor Leen Bakker bedachten we twee nieuwe TikTok formats in lijn met hun nieuwe merkvisie en produceerden deze... - [Hoe je met slimme content tóch rankt op populaire keywords](https://thecontentdepartment.nl/slimme-content-ranken-populaire-keywords/): Opvallen tussen de massa? Hoe kan je er dan voor zorgen dat producten, op een organische en gratis manier, verkopen? We lopen langs verschillende scenario's. - [Hoe maak je jouw content toekomstbestendig voor AI?](https://thecontentdepartment.nl/hoe-content-toekomstbestendig-voor-ai/): Maakt AI een einde aan organisch verkeer? Een nieuwe manier van zoeken vraagt ook een nieuwe manier van antwoorden. Wat gaat er veranderen voor merken en hoe kan je jouw content gaan optimaliseren voor AI-SEO? - [Help-content als versterking van landelijke campagne voor Zilveren Kruis](https://thecontentdepartment.nl/case-study-help-content-landelijke-campagne-zilveren-kruis/): Case Study: Inzichten en resultaten van onze help-content bij de landelijke huidkanker preventie campagne van Zilveren Kruis. - [Case Study: Learnings van een grootschalige AI contentproductie](https://thecontentdepartment.nl/case-study-learnings-van-een-grootschalige-ai-contentproductie/): We maakten voor een klant in de entertainment industrie 2000 AI-artikelen, in 6 talen, voor 10 landen met ChatGPT. Wat waren onze learnings? - [TikTok SEO: zo wordt video content langdurig gevonden](https://thecontentdepartment.nl/tiktok-seo/): Vergeet de vluchtige TikTok trends en richt je op een organische lange termijn TikTok SEO strategie. Zo krijg je elke maand een vast aantal views binnen. - [Samenwerking gestart met GoDelphi](https://thecontentdepartment.nl/samenwerking-godelphi/): The Content Department is een samenwerking gestart met GoDelphi met het verder uitbouwen van succes door een strategisch groeitraject. - [The Content Department genomineerd Who To Watch 2023](https://thecontentdepartment.nl/nominatie-fonk-who-to-watch-2023/): The Content Department is in 2023 geselecteerd door de redactie van FONK magazine als een van de ‘meest veelbelovende bureaus van vandaag’. - [Een nieuwe content strategie voor Kwantum & Leen Bakker](https://thecontentdepartment.nl/content-strategie-kwantum-leen-bakker/): Kwantum en Leen Bakker kiezen voor The Content Department voor het ontwikkelen van hun contentstrategie, redactionele formule, content kalender en formats. - [5 learnings van het testen met Google's Search Generative Experience (SGE)](https://thecontentdepartment.nl/key-learnings-sgo/): Gaat de SEO zoals wij deze kennen verdwijnen met de komst van Google AI? 5 learnings (en hoe je hierop kan aanpassen) die we nu al weten. --- # # Detailed Content ## Pagina's > Wil je bij ons komen werken? Op deze pagina vindt je al onze vacatures. En je kunt natuurlijk altijd een open sollicitatie versturen! - Published: 2024-07-04 - Modified: 2024-07-24 - URL: https://thecontentdepartment.nl/vacatures/ Home Over ons Wat wij doen Cases Nieuws Contact Vacatures Werken bij The Content Department? Dat kan! Op deze pagina vindt je alle actuele vacatures. Staat er niets? Geen stress: Wij zijn altijd op zoek naar enthousiaste mensen die met ons slimme content willen maken. Dus je kunt altijd een open sollicitatie sturen via het contact formulier. All-round stagiair Zoek jij een mooie plek om ervaring op te doen in de wereld van content marketing - en 'werken' in het algemeen? Wij hebben altijd plek voor één enthousiaste stagiair die met ons meewerkt. Handen uit de mouwen en klanten blij maken. Interesse? Vul het contact formulier hiernaast in, selecteer de vacature stagiair en laat ons weten waarom we niet om jou heen kunnen. Open sollicitatie Ben je er van overtuigd dat wij zonder jouw skills niet verder kunnen? Ben jij die onverslaanbare content creatief, SEO wizard en/of strateeg die ook goed kan project-managen? Stuur ons dan een open sollicitatie! Want voor talent en ambitie maken we graag plaats binnen ons team. Vul het contact formulier hiernaast in, selecteer de vacature stagiair en laat ons weten waarom we niet om jou heen kunnen. We werken op de 13e verdieping van de A'DAM Toren. Dat betekent koffie met een mooi uitzicht en een ritje op de pont! Bezoekadres: Overhoeksplein 11031 KS AMSTERDAM --- > Contact opnemen met The Content Department? Laat een berichtje achter via het contactformulier. We horen graag van je! - Published: 2024-03-15 - Modified: 2024-07-04 - URL: https://thecontentdepartment.nl/contact/ Home Over ons Wat wij doen Cases Nieuws Contact Contact Contact opnemen met The Content Department? Laat een berichtje achter via het formulier! Wil je meer weten over wat we doen? Koffie! Samen goede content maken, toegespitst op jouw bedrijf of organisatie? Wij leggen graag uit hoe we daarbij te werk gaan. Hoe wij kansen ontdekken en deze omzetten binnen een strategie die leidt tot aantoonbare bedrijfsresultaten. Neem contact met ons op en we plannen persoonlijk een afspraak met je in. Dat kost jou alleen een kop koffie en een goed gesprek. We werken op de 13e verdieping van de A'DAM Toren. Dat betekent koffie met een mooi uitzicht en een ritje op de pont! Bezoekadres: Overhoeksplein 11031 KS AMSTERDAM --- > Lees hier alles over onze unieke aanpak, waarin wij data én creativiteit samenbrengen om echte business resultaten te halen met content. - Published: 2024-03-15 - Modified: 2024-04-18 - URL: https://thecontentdepartment.nl/wat-wij-doen/ Home Over ons Wat wij doen Cases Nieuws Contact Wat wij doen Wij geloven in de kracht van aandacht verdienen - organisch mensen bereiken. Want elk bedrijf is een schatkamer aan kennis heeft om te delen. Kennis waar mensen naar op zoek zijn. Alleen is de meest gemiste kans dat bedrijven deze kennis niet slim genoeg delen. Met onze data-gedreven aanpak zetten wij de kennis van onze klanten om in slimme content. Dit zorgt voor meer organisch bereik en aantoonbare resultaten op jouw business. Nu en op lange termijn. Dit proces kunnen wij volledig voor je verzorgen - van strategie tot productie en distributie. Maar we trainen ook met alle liefde jouw eigen team. Meer weten? Neem contact op! Resultaten met onze aanpak toename in organisch verkeer in drie maandenSector: Finance positievere merkperceptie na bezoek van het contenplatformSector: Retail toename gemiddelde orderwaarde bij geregistreerde gebruikers van het contentplatformSector: FMCG merkvoorkeur na het zien van onze content ivm push advertisingSector: Consumer Electronics Onze methode Content op basis van échte inzichten Wij baseren ons advies altijd op echte inzichten. Want alleen zo weet je waar je doelgroep echt behoefte aan heeft. Dit begint bij ons altijd met kijken welke vragen ze stellen. Over jouw merk en product(-categorie). Deze vragen zijn voor ons altijd het beginpunt. Want iedere gestelde vraag is een kans om iemand te helpen - te bereiken. Wij matchen jouw kennis en ervaring met vragen en informatiebehoeften vanuit de markt waarop jij relevante antwoorden kan geven. Deze inzichten vormen het... --- > Matthijs Tielman en Charlotte van Dijk zijn samengekomen door een gedeelde visie over content. In 2023 begonnen zij The Content Department. - Published: 2024-03-15 - Modified: 2025-03-28 - URL: https://thecontentdepartment.nl/over/ Home Over ons Wat wij doen Cases Nieuws Contact Over ons Samengekomen door een gedeelde visie over content, begonnen wij in 2023 The Content Department. Waar Matthijs als head of strategy bij verschillende bureaus verantwoordelijk is geweest voor de visie, branding en contentstrategie voor merken als KLM, Converse en Swarovski, werkte hij eerder al samen met Charlotte die, als head of content, bezig was met het bedenken en uitrollen van contentplatforms voor Samsung, Henkel en ALDI Nederland. Met The Content Department werken wij als contentmarketingbureau samen met verschillende merken en bureaus. Wij focussen ons op het gebied van contentstrategie, merk, content advies & begeleiding en productie (video, tekst, podcasts) voor de langetermijnvisie voor onze klanten. Matthijs Tielman Matthijs is als strategy director altijd actief geweest in de wereld van content. Dat begon met bloggen in de 'early days' van web2. 0. Dit evolueerde door naar een webwinkel in luxe accessoires voor mannen. Na de verkoop van deze webshop was hij een van de grondleggers van het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent en bracht hij daarna het 'content-denken' naar digital design agency Bravoure. Daarnaast is hij jarenlang een van de hosts geweest van de podcast The Brief en initiatiefnemer van het jaarlijkse WPK/Mediatest Jongerenonderzoek. Charlotte van Dijk Na jaren in de reis- & techwereld te hebben gewerkt aan content, begon Charlotte voor het eerst aan bureauzijde bij Wayne Parker Kent. Ze studeerde Corporate Communicatie en zette sindsdien naast haar werk projecten op voor Facebook, begon haar eigen magazine Feminien. com en was host... --- > Content marketing bureau die geen aandacht koopt, maar interesse verdient. Met focus op organisch bereik én aantoonbare resultaten. - Published: 2024-03-15 - Modified: 2025-08-06 - URL: https://thecontentdepartment.nl/ Home Over ons Wat wij doen Cases Nieuws Contact de afdeling die geen aandacht koopt, maar interesse verdient Aandacht kopen is duur én goedkoop tegelijk. Prijzige media-inkoop zonder echte verbinding. Wij doen het anders: we zorgen dat je er bent als je doelgroep je nodig heeft. Met datagedreven content die vragen beantwoordt, helpt en vertrouwen opbouwt. Zo verdien je organische interesse en wordt content van kostenpost een investering die blijft renderen. Dat is slimme contentmarketing. Slimme content marketing betekent voor ons: Geen mediabudget nodig Slimme content wordt gevonden. Organisch, op elk kanaal. Wij achterhalen met data wat jouw doelgroep zoekt en vertalen dat naar een strategie die gevonden wordt. Alles om het organische bereik te maximaliseren. Advertentiekosten verlagen Goede content levert organisch bereik én versterkt je merk. Zelfs als je adverteert op Google of LinkedIn, daalt je CPM doordat platforms relevante content belonen. Content efficiënt produceren Eén productie, veel output. Voordat wij gaan produceren ontwikkelen we altijd strakke formats. Zo wordt video een artikel, reel én TikTok. Slim geplande formats maximaliseren je budget. Aantoonbare resultaten leveren Alles draait om resultaat: bereik, merkperceptie, leads en omzet. Wij meten en maken inzichtelijk wat jouw content oplevert. Dit doen wij al voor: Cases Awardwinnend werk voor de grootste zorgverzekeraar Content Strategie, Redactioneel proces, Campagne SEO content, Podcast. Bekijk case Een nieuwe positionering doorvoeren in content Content Merk, Content Strategie, Redactioneel proces, Social formats, TikTok. Bekijk case Wat wij voor je doen Content Merkstrategie Wie ben jij als merk in je content? Vaak hebben... --- --- ## Berichten - Published: 2025-08-06 - Modified: 2025-08-06 - URL: https://thecontentdepartment.nl/omnichannel-strategie-de-manier-om-gevonden-te-worden-in-llms/ - Categorieën: Nieuws - Tags: AI content Om relevant te blijven, moet je verhaal nu consistent zijn overal waar je publiek zich bevindt: van je website en sociale media tot de antwoorden van een AI-machine. Dat is de essentie van een omnichannel strategie. De manier waarop we informatie zoeken en online winkelen is compleet veranderd. We vragen niet langer aan een zoekmachine om ons de weg te wijzen; we voeren een gesprek met een AI die direct een antwoord geeft. Dit verschuift de focus van SEO (geoptimaliseerd voor zoekmachines) naar GEO (geoptimaliseerd voor generatieve antwoordmachines). Om relevant te blijven, moet je verhaal nu consistent zijn overal waar je publiek zich bevindt: van je website en sociale media tot de antwoorden van een AI-machine. Dat is de essentie van een omnichannel strategie. Wat is een omnichannel strategie? Stel je voor: je wilt een nieuwe camera kopen. Je begint met een vraag aan je AI-assistent, die je een beknopt overzicht geeft van de beste modellen. Vervolgens zie je op Instagram een mooie foto van een van die camera's. Je klikt op de shopping-tag en landt op de website van het merk, waar je direct een video ziet over hoe de camera werkt. Als je de website verlaat, krijg je later een e-mail met een aanbieding voor precies dat model. Dit is een naadloze, consistente ervaring. Dat is precies wat een omnichannel strategie is: elk contactmoment met je merk – via je website, social media, e-mail of een AI-antwoord – voelt als één logisch verhaal. Het is de tegenhanger van een multichannel benadering, waarbij elk kanaal op zichzelf staat. Voor een ominichannel aanpak bundel je verschillende kanalen, zoals Digitale PR, SEO/GEO, podcasts, video, social media en je website om hetzelfde verhaal naar voren te brengen. Waarom... --- - Published: 2025-08-06 - Modified: 2025-08-06 - URL: https://thecontentdepartment.nl/e-e-a-t-en-llms/ - Categorieën: Nieuws - Tags: AI content Met de komst van LLM's verschuiven de regels van het (SEO) spel. Om gevonden te worden, staat één belangrijk concept hierbij centraal: E-E-A-T. De onmisbare brug tussen mensgerichte content en de logica van de nieuwe, generatieve zoekmachines. De manier van zoeken verandert. Met de komst van LLM's (Large Language Models) en hoe je hierin gevonden kan worden, (Generative Engine Optimization) verschuiven de regels van het spel. Waar traditionele SEO zich richtte op rankings en verkeer, draait het nu om hoeveelheid citaties, context en redeneervermogen. Eén belangrijk concept staat hierbij centraal: E-E-A-T. Het is de onmisbare brug tussen mensgerichte content en de logica van de nieuwe, generatieve zoekmachines. Wat is E-E-A-T? E-E-A-T is een afkorting voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het is een methode die door Google wordt gebruikt om de kwaliteit en betrouwbaarheid van content te beoordelen. Dat deden ze al met de traditionele SEO, maar is alleen maar belangrijker geworden met GEO. Experience (Ervaring): De content toont aan dat de maker daadwerkelijk praktijkervaring heeft met het onderwerp. Dit kan bijvoorbeeld een productreview zijn van iemand die het product echt heeft gebruikt. Expertise (Deskundigheid): De content is geschreven door iemand met diepgaande kennis van het onderwerp. Denk hierbij aan een financieel expert die schrijft over beleggen, of een arts die schrijft over gezondheid. Authoritativeness (Autoriteit): De auteur en website worden binnen een vakgebied gezien als een toonaangevende bron. Dit kan worden opgebouwd door gerenommeerde publicaties, relevante backlinks en vermeldingen door experts in de branche. Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Dit is het fundament van E-E-A-T. Het gaat erom dat gebruikers erop kunnen vertrouwen dat de content accuraat, eerlijk en veilig is. Een website met een beveiligde verbinding (HTTPS), een duidelijke privacyverklaring en transparante contactinformatie draagt hieraan bij. Waarom is... --- - Published: 2025-08-06 - Modified: 2025-08-07 - URL: https://thecontentdepartment.nl/belangrijkste-kenmerken-llms-contentstrategie/ - Categorieën: Nieuws - Tags: AI content Voordat je content goed optimaliseert voor LLM's, moet je begrijpen hoe ze (anders) denken dan traditionele zoekmachines. Ontdek 7 kenmerken en hoe dit je contentstrategie verandert. We zien dat de manier waarop mensen informatie vinden met de komst van LLM's verandert. Niet langer zoeken mensen alleen informatie in Google, maar vragen ze LLM's om hen te helpen met het uitdenken van processen, informatie kant-en-klaar aan te leveren, of hulp te geven bij medische, werkgerelateerde, rechtelijke, of psychische problemen. Deze nieuwe systemen, zoals Google AI Overviews, ChatGPT en Perplexity, werken fundamenteel anders dan de zoekmachines die we kennen (traditionele Google). Lees ook: Zo maak je je content klaar voor LLM's: een stappenplan En daarom zal ook je contentstrategie veranderen. Maar voordat je je content goed kunt optimaliseren, is het belangrijk om te begrijpen hoe LLM's (anders) denken en functioneren, dan de traditionele zoekmachines. De 7 kenmenerken van LLMs Conversatie en personalisatie Antwoordmachines zijn meer dan alleen zoekmachines; ze zijn gesprekspartners. Conversational search: Vragen die gebruikers stellen zijn vaak langer en geformuleerd als volzinnen. De systemen zijn ontworpen voor intuïtieve, menselijke interactie. Personalisatie en geheugen: Antwoorden zijn niet statisch, maar dynamisch. De AI houdt rekening met je eerdere vragen, je voorkeuren en zelfs je locatie. Dit leidt tot unieke en op maat gemaakte antwoorden. Zo kan een antwoord voor jou anders zijn dan voor je buurman, zelfs als de vraag exact hetzelfde is. Verfijnde verwerking van informatie Waar een traditionele zoekmachine één zoekopdracht verwerkt, gaat een antwoordmachine veel dieper. Query fan-out: Een enkele vraag wordt door AI opgesplitst in tientallen tot honderden gerelateerde subvragen. Hierdoor wordt een breed scala aan content verkend om een zo compleet mogelijk antwoord... --- - Published: 2025-08-06 - Modified: 2025-08-06 - URL: https://thecontentdepartment.nl/stappenplan-content-klaarmaken-voor-llms/ - Categorieën: Nieuws - Tags: AI content Dit stappenplan helpt je om je bestaande content klaar te maken voor de nieuwe manier van zoeken: LLM's. Denk aan het optimaliseren van je contentstrategie of content chunking. De manier waarop mensen informatie vinden, is met de komst van LLM's (Large Language Models), zoals Google AI Overviews, ChatGPT en Perplexity, drastisch veranderd. Waarbij zo'n 70% van de zoekvragen 'traditionele' SEO zoekvragen zijn, zien we rond de 30% van de vragen veranderen in LLM-vragen. Deze LLM-antwoordmachines worden gebruikt om snel en beknopt antwoorden te krijgen op vragen. Dit betekent een andere manier van zoeken, waardoor er ook een andere manier van content gebruik is ontstaan. Lees ook: Dit zijn de belangrijkste kenmerken van LLM's, en hoe dit je contentstrategie verandert Hierdoor vraagt dit om een update van je huidige contentstrategie als merk. Het betekent dat je content niet alleen mensen moet aanspreken, maar ook geoptimaliseerd moet worden voor deze AI-systemen. Wij geloven dat de basis van goede content hetzelfde blijft: het moet mensgericht zijn, mensen helpen met hun zoekvraag en gebaseerd zijn op de intentie van je publiek. De huidige E-E-A-T methode. Echter, het creëren van content vraagt nu ook om een extra stap: optimalisatie voor LLM's. Dit stappenplan hieronder helpt je om je bestaande content klaar te maken voor de nieuwe manier van zoeken. Stap 1: Content audit Begin met een grondige analyse van je bestaande content. Dit is de perfecte manier om te zien waar je staat en wat je moet verbeteren. Controleer de zichtbaarheid: Kijk hoe je content presteert. Wordt het al geciteerd in AI-platformen? Welke rich results worden getoond? Zoek naar signalen zoals impressies en klikgedrag. Identificeer zwakke plekken: Ga op zoek naar ‘content decay’.... --- - Published: 2025-07-22 - Modified: 2025-07-22 - URL: https://thecontentdepartment.nl/de-contentafdeling-voor-relevance/ - Categorieën: Cases Sinds 2024 zijn wij de contentafdeling voor Relevance Learning, de incompany trainer van Schouten & Nelissen, en verzorgen wij de contentstrategie, creatie, campagnes en ads. Als verlengstuk van de organisatie Sinds 2024 zijn wij de contentafdeling voor Relevance Learning, de incompany trainer van Schouten & Nelissen. Relevance ontwikkelt leertrajecten op maat, waarbij zij organisaties helpen om hun medewerkers te ontwikkelen. Van leiderschapsontwikkeling, tot talentontwikkeling en vaardigheden. Relevance had behoefte aan een consistente contentaanpak om de positie wereldwijd in de markt te versterken. Ze zochten een partner die niet alleen losse content kon opleveren, maar als volledige contentafdeling kon meedenken en uitvoeren. Een nieuwe naam, een nieuw gezicht De organisatie die wereldwijd opereert, heeft sinds 2022 haar naam veranderd van Schouten Global naar Relevance Learning. Deze naamsverandering werd (nog) niet breed doorgevoerd, waardoor in 2024 ervoor gekozen is dit anders aan te pakken. Door middel van een nieuwe visuele identiteit, een nieuwe website en een consistente contentaanpak heeft Relevance sinds januari 2025 een sterke basis staan. De contentafdeling The Content Department stapte in als de externe contentafdeling van Relevance Learning. Samen ontwikkelden we een scherpe contentstrategie die aansluit bij hun missie en doelgroep: HR en L&D professionals in middelgrote en grote organisaties. Onze werkzaamheden: Website en landingspagina’sWe schrijven en optimaliseren alle webcontent voor de nieuwe website voor SEO, zodat meer bezoekers de website organisch kunnen vinden. Daarnaast creëren we conversie-geoptimaliseerde landingspagina's. CampagnesVoor Google Ads en LinkedIn Advertising ontwikkelen we advertenties, visuals en landingspagina’s. Met A/B-testing optimaliseren we continu de keywords, boodschap en targeting. ContentstrategieVan blogartikelen tot case studies en CEO interviews: we zorgen voor een constante stroom van hoge kwaliteit content die autoriteit opbouwt en leads... --- - Published: 2025-07-22 - Modified: 2025-07-22 - URL: https://thecontentdepartment.nl/house-of-icho/ - Categorieën: Cases Voor House of Ichō, het online platform dat mensen met een diagnose kanker, verzorgden we de merk- en contentstrategie, creatie en brand copy. 125% groei House of Ichō is een online platform dat mensen met een diagnose kanker ondersteunt bij herstel en balans. Door middel van live‑lessen, workshops en een community — maar misten een duidelijke merkstrategie, contentstrategie en optimale vindbaarheid. De vraag aan The Content Department: zet hun missie om in een krachtig merkverhaal, contentstrategie én brand copy. Merkstrategie We begonnen met het fundament: het authentieke merkverhaal van House of Ichō. Visie, missie & belofte, de kernwaarden, het merkhuis, de persoonlijkheid en de merkwerelden. Want dat is een bijzonder verhaal. House of Ichõ werd in 2020 opgericht door Paula Boshouwers. Dankzij haar positieve mindset heeft Paula altijd volop in het leven kunnen staan, ook na haar diagnose kanker. Ze wilde dit graag aan anderen doorgeven. Daarom heeft haar zus Janneke het belangrijke werk met dezelfde liefde en toewijding voortgezet in het platform. Bij het platform staat de boodschap en de doelgroep centraal: hervind je balans na een diagnose kanker. Samen met Janneke hebben we gekeken naar duidelijke kernwaarden, die zich nu ook doorvertalen op de website. Deliverables: Merkverhaal Visie, missie & belofte Kernwaarden Merkhuis Persoonlijkheid Merkwerelden Tone of voice Contentstrategie Daarnaast bepaalden we de contentstrategie. Hoe vertel je het verhaal van House of Ichō? We zetten de contentpijlers neer en bepaalden de SEO-strategie voor de content, waarbij de focus ligt op educatie (voor mensen tijdens of na een behandeling van kanker), inspiratie (hoe kan je er zijn voor anderen), activatie (wat kan ik zelf doen met voeding en bewegen) en community (doe... --- - Published: 2025-03-28 - Modified: 2025-03-28 - URL: https://thecontentdepartment.nl/the-content-department-genomineerd-voor-de-san-new-kids-on-the-block/ - Categorieën: Nieuws We zijn door de SAN-Awards en FONK-magazine toegevoegd aan de Longlist voor New Kids On The Block 2025. The Content Department is door de SAN-Awards en FONK-magazine toegevoegd aan de Considerationlist voor New Kids On The Block 2025 en staat na een publieksstem nu ook op de Longlist. New Kids On The Block SAN reikt dit jaar voor de dertiende keer een SAN New Kids On The Block Accent uit. Een initiatief met als doel de nieuwe lichting bureaus en innovatie in het vak een podium te geven. De criteria om op de lijst te komen zijn: dat het bureau max. 3 jaar oud is, ‘Here to Stay’, Innovatief/vernieuwend, Werkwijze, Werk dat er toe doet en Klanten hebben die er toe doen. Publieksstem De Considerationlist wordt samengesteld door de SAN in samenspraak met FONK. Na een poll via de website die een live staat, mogen anderen stemmen op hun favoriete agency. De top 3 gaat door naar de longlist, waarbij The Content Department tweede werd Vragen interview Hoe maken jullie het verschil in het goed gevulde bureaulandschap? Een van onze kernwaarden is ‘don’t put your money on fire. ’ Er wordt veel content gemaakt waar niemand op zit te wachten, die vervolgens met veel mediabudget gepusht wordt. Of prachtige websites die gevuld worden met matige content, die niet gevonden wordt. Beide erg zonde.   Wij helpen duurzame groei te realiseren door focus op organische zichtbaarheid. Aandacht verdienen dus, in plaats van mensen interrumperen met reclame. Dit begint altijd met het maken van content waar mensen aantoonbaar wél op zitten te wachten, waar ze actief naar op zoek zijn.... --- - Published: 2025-02-21 - Modified: 2025-02-21 - URL: https://thecontentdepartment.nl/miljoen-seo-impressies-voor-zilveren-kruis/ - Categorieën: Cases CASE - Hoe we voor Zilveren Kruis in één maand 1,5 miljoen impressies in Google kregen en bijna 50.000 bezoekers naar de website, met slechts 25 artikelen. De griepgolf meepakken We horen het vaak voorbij komen: SEO duurt lang, het wordt steeds moeilijker om te ranken door AI en SEO is niet sexy genoeg in advertising. Onze ervaring is wel anders! Voor Zilveren Kruis bewijzen we keer op keer dat SEO ook echt een waardevolle en impactvolle bezoekersstroom is, die elke maand opnieuw verkeer blijft trekken. Hieronder lees je hoe we voor Zilveren Kruis in één maand 1,5 miljoen impressies in Google kregen en bijna 50. 000 bezoekers naar de website, met slechts 25 artikelen. Aanleiding en inzicht De huisartsenzorg staat flink onder druk. Daarnaast bleek uit onderzoek van het Nivel 2023 dat het aantal patiënten dat hulp nodig heeft in de eerstelijnszorg (huisarts) voor een groot deel veelvoorkomende klachten heeft die vallen onder 'zelfzorg'. Zelfzorgklachten zijn klachten die patiënten over het algemeen zelf kunnen bestrijden of verlichten, zonder tussenkomst van een huisarts. Veelvoorkomende klachten zoals verkoudheid, keelpijn en hoofdpijn hebben hoge 'zelfzorgscores', wat aangeeft dat een groot deel van de patiënten deze klachten zelfstandig kan oplossen.   Om de druk op de huisartsenzorg te verlagen, kan het breed informeren van patiënten over veelvoorkomende klachten, gebruikelijk ziektebeeld en remedies zorgen voor een lager aantal (onnodige) huisartsbezoeken en daarmee de druk op de huisartsenzorg verlagen. Strategie Op basis van een hoge zelfzorgscore en SEO-onderzoek zijn veelvoorkomende klachten gekozen om uit te lichten in help-content, onder de noemer 'seizoensklachten', waarbij er een winter- en een zomerdossier is opgesteld. Met als doel: zo veel mogelijk mensen helpen aan betrouwbare informatie... --- > Case Study: Hoe wij KomOpTegenKanker hebben geholpen met een SEO-aanpak voor de lancering van het platform: De Nieuwe Levensgenieter. - Published: 2025-02-19 - Modified: 2025-02-21 - URL: https://thecontentdepartment.nl/case-study-seo-aanpak-lancering-de-nieuwe-levensgenieter/ - Categorieën: Cases CASE - Hoe we KomOpTegenKanker.be (de Belgische KWF) hebben geholpen met een SEO-aanpak voor de lancering van het platform: De Nieuwe Levensgenieter. Wist je dat 4 op de 10 kankergevallen voorkomen kunnen worden door een gezonde levensstijl en leefomgeving? 55% van de Vlamingen niet weet dat er een link is tussen alcohol en kanker? En maar liefst 49% van de Belgen overgewicht heeft? Schokkende cijfers, die overigens in Nederland niet anders zijn. De Nieuwe Levensgenieter In de strijd tegen kanker die we samen voeren, is preventie een belangrijk onderdeel. Daarom heeft KomOpTegenKanker. be - het Belgische zusje van KWF - een prachtig initiatief gestart: het platform De Nieuwe Levensgenieter. Een platform, ontworpen door Momkai, boordevol inspiratie, tips en initiatieven om een gezondere levensstijl en leefomgeving te vergemakkelijken. Het platform pleit bij beleidsmakers voor structurele maatregelen en moet bijdragen aan de bewustwording van de impact van levensstijl, alcohol en leefomgeving op de risico's van kanker van ons allemaal. Van keywords naar content In opdracht van Momkai hebben wij samen gekeken hoe organische content een onderdeel kan zijn van dit platform en een structurele waarde kan toevoegen aan het verkeer. Zij maakten een mooie website, wij zorgden ervoor dat mensen het organisch konden vinden. We hebben Kom Op Tegen Kanker geholpen met het opzetten van een organische contentstrategie, een balans vinden tussen hub en hygiëne content, keywordonderzoeken, het neerzetten van contentpilaren en het inrichten van een contentkalender. Vanuit hier gaat het team van De Nieuwe Levensgenieter zelf aan de slag met de productie van de artikelen volgens een gemaakte SEO handleiding. Deliverables voor De Nieuwe Levensgenieter:– op maat gemaakte organische contentstrategie– keywordonderzoeken– contentpilaren– content... --- - Published: 2025-02-18 - Modified: 2025-02-18 - URL: https://thecontentdepartment.nl/in-gesprek-met-levinas-podcast/ - Categorieën: Cases CASE - Voor een Rotterdams gezondheidscentrum ontwikkelden we de podcast 'In Gesprek met Levinas' met als eregast in de studio: Ahmed Aboutaleb. In Gesprek met Levinas De grootste stad van Nederland is tevens ook de armste stad van Nederland. Dit zorgt voor verschillende uitdagingen, die je ook terugziet in de gezondheidszorg. Gezondheidscentrum Levinas, in het hartje van de Rotterdamse wijk Kralingen-Crooswijk, maakt met verschillende innovatieve initiatieven een verschil, en dat wilden ze graag delen. Hiervoor ontwikkelden we de podcast 'In Gesprek met Levinas'. Expertise uit de wijk De twee hosts van de podcast zijn huisarts Joost en praktijkondersteuning huisarts (POH) GGZ Marieke, beide werkzaam bij GC Levinas. In 9 afleveringen gaan zij in gesprek met experts uit het gezondheidscentrum, of uit de wijk. Van een uniek en innovatief project 'Fit for Surgery' tot aan de apotheek, van een hot topic 'Overgewicht bij Kinderen' tot aan de doktersassistenten, elk aspect van zorg in de wijk komt aan bod. Eregast aan het woord In de laatste aflevering spreken we een wel heel bekende Rotterdammer én inwoner van Kralingen: oud-burgemeester Ahmed Aboutaleb. Samen met zijn huisarts (tevens arts bij GC Levinas) en diabetes-specialist Ferdinand van der Does bespreken we wat diabetes is, welke impact het op je leven heeft en ook wat dit betekent voor je agenda wanneer je burgemeester bent van Rotterdam. Strategie & Concept Het concept van een podcast lag grappig genoeg heel dicht bij de visie van Emmanuel Levinas, de Frans-Joodse filosoof waar het gezondheidscentrum naar is vernoemd. Hij had een unieke benadering voor zijn tijd (1906-1995). Hij zag de mens als individu en keek verder dan alleen de ziekte. Hij zag... --- > Socialmediakanalen zijn 'gehuurde grond' - je bent nooit 100% de baas. Dit brengt risico's met zich mee voor marketeers. Lees hier welke. - Published: 2025-01-30 - Modified: 2025-02-03 - URL: https://thecontentdepartment.nl/wat-kunnen-marketeers-leren-van-het-tiktok-verbod/ - Categorieën: Nieuws Het zal je niet zijn ontgaan: het TikTok verbod. Welke les moeten we als marketeers hieruit trekken? Want die les luidt...bouw je huis nooit op gehuurde grond. Het gevaar van bouwen op gehuurde grond Het zal je niet zijn ontgaan: het TikTok verbod in Amerika wat wel of niet doorgaat. We gaan het vandaag niet over de juridische ins en outs hebben van dit verhaal, en al helemaal niet over de politiek hierachter. Welke les moeten we als marketeers hieruit trekken? Want die les luidt: bouw je huis nooit op gehuurde grond. Huis? Grond huren? Vertel.   Met huis bedoelen we de centrale plaats waar jij als merk actief bent. Waar je primair het contact met je doelgroep onderhoudt. Het middelpunt van al je marketingactiviteiten. Dat doe je idealiter op een plaats waar jij 100% de baas bent: over de ervaring, over de conversie en over alle data die je bezoekers achterlaten. In de digitale wereld is dat natuurlijk je eigen website.   Pay-to-play Hier komt de waarschuwing: socialmediakanalen zijn dit per definitie niet, want je bent hier nooit de baas. Je wordt verleid om het er mooi te maken en het voelt alsof het echt jouw plekje is. En terecht, want het bereik kan enorm zijn en het is makkelijk bereikbaar. Met een klein budget kan je jouw boodschap al in het algoritme schieten met mooie bereikcijfers als gevolg. Je investeert in mooie content voor de feed, in onderzoek naar de laatste trends en het opbouwen van volgers en bereik op je kanaal. Je huurt slimme mensen in om het algoritme in jouw voordeel te laten werken. Kortom: je investeert in de ruimte die je huurt... --- - Published: 2024-11-07 - Modified: 2024-11-07 - URL: https://thecontentdepartment.nl/we-winnen-zilver-op-de-content-marketing-awards/ - Categorieën: Nieuws Tijdens de CMTA 2024 heeft The Content Department samen met Natwerk een Zilveren award gewonnen voor de campagne 'Zilveren Kruis zet zonnebrandcrème op de kaart'. Tijdens de Content Marketing Awards 2024 heeft The Content Department samen met Natwerk een Zilveren award gewonnen voor de campagne 'Zilveren Kruis zet zonnebrandcrème op de kaart'. Beste Campagne De award viel in de categorie: de beste en meest effectieve contentmarketingcampagnes, al dan niet ingebed in een langetermijn programma. Een mooie bekroning op een succesvolle campagne. Over de campagne 1 op 5 Nederlanders krijgt huidkanker, terwijl 95% van de gevallen te voorkomen is; hoe vaker je verbrandt, hoe groter de kans op huidkanker. Wist je dat 1/3e van alle zonverbrandingen plaatsvindt op het terras? Onnodig! Daarom verspreidt Zilveren Kruis ‘shotjes zonnebrandcrème', maken we Nederland bewust via een awareness campagne én claimen we het onderwerp online met content die betrouwbare antwoorden geeft op vragen over huidkanker en zonnebrandcrème.   De uitdaging Primair doel: Ieder jaar komen er ruim 77. 000 nieuwe huidkankerpatiënten bij. Terwijl dit in veel gevallen te voorkomen is door jezelf goed te beschermen tegen de zon. De vraag aan ons: Help de kans op huidkanker te verkleinen door mensen bewust te maken van de risico's en zo de druk op de zorg in Nederland verminderen.   Secundair: Mensen denken doorgaans niet aan hun zorgverzekering, als ze geen zorg nodig hebben. Tot aan het einde van het jaar de mogelijkheid bestaat om over te stappen, maar dan willen alle verzekeraars de aandacht. Bedenk een manier om de Top of mind awareness (TOMA) van het merk Zilveren Kruis te vergroten onder eigen klanten. Mede daarom is er voor een prominent... --- - Published: 2024-10-17 - Modified: 2025-02-19 - URL: https://thecontentdepartment.nl/tiktok-leen-bakker/ - Categorieën: Cases CASE - Voor Leen Bakker bedachten we twee nieuwe TikTok formats in lijn met hun nieuwe merkvisie en produceerden deze in de winkel. Nadat we voor Leen Bakker de contentstrategie en redactionele formule hadden uitgewerkt, konden we op basis van het Content Playbook ook twee van de gemaakte formats uitwerken voor TikTok: Proefzitters en Store Stories. In de nieuwe contentstrategie stond 'Alles voor een gezellig huis' centraal. Daarbij hoorde meer mensen (en vooral klanten) in beeld. Met deze boodschap werkten wij twee formats uit. Store Stories Dit format was geïnspireerd op het voormalige RTL-format 'de Bloemenstal'. In de wereld van TikTok biedt "Store Stories" een mooie kans om de essentie van de winkel op een mooie manier te delen. Dit format laat je zien door de ogen van je klanten en medewerkers. Het legt authentieke ervaringen en persoonlijke verhalen vast die de reden van het bezoek van de winkel vastleggen. Door middel van korte, visueel aantrekkelijke video's creëert 'Store Stories' een directe en emotionele connectie met kijkers, waardoor Leen Bakker op een persoonlijke en herkenbare manier wordt gepresenteerd. Dit format versterkt de betrokkenheid, maakt de winkelervaring tastbaar en helpt om een sterkere band met de doelgroep op te bouwen. Bekijk alle video's van Store Stories op de Leen Bakker TikTok: @leenbakkernl Store stories pt 3 . Samen shoppen voor je kleinkind #storestories #interview #winkelen #leenbakker origineel geluid - Leen Bakker Proefzitters Online shoppen is praktisch en leuk, maar voor meubeluitgaven is een bezoek aan de winkel wel zo handig. Zeker in het geval van een nieuwe stoel, poef of bank. Want die bank moet niet alleen leuk staan, maar ook absoluut lekker zitten. In Proefzitters vroegen... --- > Opvallen tussen de massa? Hoe kan je er dan voor zorgen dat producten, op een organische en gratis manier, verkopen? We lopen langs verschillende scenario's. - Published: 2024-09-09 - Modified: 2024-09-09 - URL: https://thecontentdepartment.nl/slimme-content-ranken-populaire-keywords/ - Categorieën: Nieuws Opvallen tussen de massa? Hoe kan je er dan voor zorgen dat producten, op een organische en gratis manier, verkopen? We lopen langs verschillende scenario's. De e-com industrie is groter dan ooit. Populaire keywords hebben grote volumes, maar ook veel concurrentie. De Google Ads die bovenin prijken duwen de organische resultaten naar beneden. Hoe kan je er dan voor zorgen dat je toch jouw producten, op een organische en gratis manier, kan verkopen? We lopen langs verschillende scenario's. Voor dit artikel hebben we een voorbeeld gebruikt van een makkelijk keyword om het basisprincipe uit te leggen. Dit kan je echter toepassen op elke branch, product of dienst. Scenario 1: ouderwetse SEO Wanneer je bij een traditioneel SEO bureau komt, zal deze je altijd helpen met keyword optimalisatie. Stel, onze klant verkoopt kleding. Laten we ons daarom richten op het keyword "jurken dames", met 22. 200 zoekopdrachten per maand. Een goede ranking op dit keyword zal een hoop sales opleveren. De concurrentie is alleen groot. Dus het gaat lang duren en veel investering kosten voordat je hierop zal ranken. Scenario 2: moderne SEO Onze klant verkoopt kleding, maar we kunnen ze niet laten ranken op het keyword "jurken dames" — het is te competitief. Laten we in plaats daarvan extra, specifiekere productcategoriepagina's, met een wat langer (long-tail) keyword maken. Bijvoorbeeld: gala jurk (14. 800 mzv) glitter jurk (9. 900 mzv) jurk bruiloft gast (9. 900 mzv) Die keywords hebben nog steeds een groot maandelijks zoekvolume, zijn iets minder competitief, en zijn makkelijker om op te ranken in de top 5. Er is daarom een grotere kans op conversie. Scenario 3: content & SEO In plaats van... --- > Maakt AI een einde aan organisch verkeer? Een nieuwe manier van zoeken vraagt ook een nieuwe manier van antwoorden. Wat gaat er veranderen voor merken en hoe kan je jouw content gaan optimaliseren voor AI-SEO? - Published: 2024-08-26 - Modified: 2025-08-06 - URL: https://thecontentdepartment.nl/hoe-content-toekomstbestendig-voor-ai/ - Categorieën: Nieuws - Tags: AI content Een nieuwe manier van zoeken vraagt ook een nieuwe manier van antwoorden. Wat gaat er veranderen voor merken en hoe kan je jouw content gaan optimaliseren voor AI-SEO? Maken AI-zoekmachines een einde aan organisch verkeer? Een nieuwe manier van zoeken vraagt ook een nieuwe manier van antwoorden. Wat gaat er veranderen voor merken en hoe kan je jouw content gaan optimaliseren voor AI-SEO? Wat AI Search met organisch verkeer doet Dat de komst van AI-zoekmachines veel gaat veranderen in de manier hoe we zoeken staat al langer vast, maar het begint nu langzaam steeds duidelijker te worden waar het heen gaat. OpenAI lanceerde niet lang geleden SearchGPT, en ook Perplexity is bedacht met dit principe in het achterhoofd. Google kwam daarnaast als tegenantwoord Gemini met Search Generative Experience. Wie de dominante speler gaat worden is nog niet bekend. Wat wel vast staat is dat de klassieke manier van hoe wel nu informatie opzoeken zal veranderen en het daarmee ook de verwachtingen van organisch verkeer op mediawebsites, maar ook voor merken, gaat veranderen. Uit voorspellingen van Gartner komt zelfs dat je in 2028 50% minder organisch verkeer naar je eigen platform kunt verwachten. Hoewel het aantal zoekopdrachten niet gaat afnemen en alleen maar toeneemt. Dit komt omdat bezoekers binnen de AI-zoekmachine blijven, en voor antwoorden minder naar de makers' website hoeven. "Er geldt bij AI-SEO nog maar één doel - dat jij degene bent die het antwoord mag geven. " Nu geeft Google meestal één antwoord via de rich snippet. En daaronder staat een lijstje met sites waar Google de snippet vandaan heeft gehaald en nog wat andere sites waar je waarschijnlijk wel de juiste info gaat vinden. Het... --- > Case Study: Inzichten en resultaten van onze help-content bij de landelijke huidkanker preventie campagne van Zilveren Kruis. - Published: 2024-06-27 - Modified: 2025-08-06 - URL: https://thecontentdepartment.nl/case-study-help-content-landelijke-campagne-zilveren-kruis/ - Categorieën: Cases CASE - Inzichten en resultaten van onze bijdrage aan de landelijke huidkanker preventie campagne van Zilveren Kruis. We zetten smeren op de kaart 1 op de 5 Nederlanders krijgt huidkanker, terwijl het in 95% van de gevallen goed te voorkomen is, onder andere door goed in te smeren. Dat is de boodschap die Zilveren Kruis, de grootste zorgverzekering van Nederland, deze zomer naar buiten wilde brengen. Met als doel: zoveel mogelijk Nederlanders bereiken. In samenwerking met creatief bureau Natwerk zijn we deze uitdaging aan gegaan. Als lead-agency van Zilveren Kruis zijn zij verantwoordelijk voor de hero campagne: het concept en de uitvoering hiervan op locatie en in commercials. https://youtu. be/7RKABqpIRMA? si=LTaZ74QSNwjUpGCS Commercial voor landelijke campagne 'We zetten smeren op de kaart. ' Creatie: Natwerk The Content Department verzorgde, naast de content strategie die wij voor hen ontwikkelden, de verdere vertaling van de strategie in help-content voor de campagne te produceren. Inzichten onderzoek Mensen zoeken maandelijks duizenden keren naar vragen rondom zonnebrand en huidkanker. Zilveren Kruis wil de autoriteit zijn die deze vragen op een betrouwbare manier beantwoordt. Om ervoor te zorgen dat de content dichtbij de belevingswereld van de klant zit, startten we onze productie met het uitvoeren van een SEO keywordonderzoek. En uit onze inzichten bleek al snel: dit is een topic dat veel speelt in de samenleving. Rondom het onderwerp huidkanker en zonnebrand wordt maandelijks zo'n 450. 000 keer gezocht, met (uiteraard) een duidelijke piek in de lente en zomer. Om deze resultaten relevant te maken voor de campagne, hebben we uit deze keywords de meestgestelde vragen gehaald en commerciële intenties of merknamen eruit gefilterd.... --- > We maakten voor een klant in de entertainment industrie 2000 AI-artikelen, in 6 talen, voor 10 landen met ChatGPT. Wat waren onze learnings? - Published: 2024-05-28 - Modified: 2025-02-19 - URL: https://thecontentdepartment.nl/case-study-learnings-van-een-grootschalige-ai-contentproductie/ - Categorieën: Cases We maakten voor een klant in de entertainment industrie 2000 AI-artikelen, in 6 talen, voor 10 landen met ChatGPT. Wat waren onze learnings? Maart 2023, de start van ons content marketing bureau. Grofweg tegelijkertijd met de explosie van AI en ChatGPT in de wereld. Content marketeers hadden het alleen nog maar over ChatGPT, AI en de prijs van een artikel. Want vanaf dat moment was het toch ineens een stuk goedkoper om content te produceren? Het leek alsof in één klap de waarde van goede content was afgenomen. Hadden we er wel goed aan gedaan om een content marketing bureau te beginnen?   Toen deed zich een unieke kans voor. En hebben we besloten om als ondernemers deze AI-golf te pakken en hem een heel eind uit te surfen. We konden namelijk aan de slag voor een klant in de entertainment industrie die een contentplatform wilde bouwen met alleen AI gegenereerde content. Want: snel, goedkoop en de visie van de toekomst!   Het voelde tegen beter weten in. Uit onze eigen jarenlange SEO en content marketing ervaring wisten we dat Google goede kwaliteit waardeert. Dat expertise, ervaring, autoriteit en vertrouwen de basis zijn van goede content. Daarnaast wisten we ook dat Google de strijd tegen de veelvoud aan nieuwe content door AI tegen zou gaan met strengere regels. Maar welke effecten zou dit hebben? En konden we het niet gewoon proberen? Voor ons was deze case een ideale case om te testen hoe Google op grootschalige contentproductie reageert. Hieronder lees je onze grootste learnings, wat de opdracht was, de reactie van Google op grootschalige contentproductie met AI en de uiteindelijke resultaten. De opdracht:... --- > Vergeet de vluchtige TikTok trends en richt je op een organische lange termijn TikTok SEO strategie. Zo krijg je elke maand een vast aantal views binnen. - Published: 2024-04-23 - Modified: 2024-04-23 - URL: https://thecontentdepartment.nl/tiktok-seo/ - Categorieën: Nieuws Vergeet de vluchtige TikTok trends en richt je op een organische lange termijn TikTok SEO strategie. Zo krijg je elke maand een vast aantal views binnen. Kan je met SEO ook ranken op TikTok? Bij Search of SEO wordt vaak gedacht aan Google. Terecht, want hier vinden ook verreweg de meeste zoekopdrachten plaats. Daarnaast is Google voor velen ook het eerste startpunt van een zoekopdracht. Maar vergis je niet, want naast Google krijgen er steeds meer platformen een plekje in het zoekproces. Denk hierbij aan YouTube (voor video’s over games, how to’s en muziek), Pinterest (voor fotoinspiratie op interieur, DIY, bruiloften en reizen) en tegenwoordig ook TikTok.   Hoe kan je er dan voor zorgen dat je goed gevonden wordt op TikTok? In dit artikel bespreken we: Waarom wil je als merk op TikTok? Wat is TikTok SEO? Alle features die je moet weten van TikTok search Hoe optimaliseer je TikTok video’s voor SEO? TikTok Keyword Research Kan je zoekvolumes zien voor TikTok SEO? Kan TikTok jouw website SEO verbeteren? De beste content voor lange termijn resultaat 1. Waarom wil je als merk op TikTok? Wij zeggen altijd dat je je marketingbudget moet besteden waar je klanten hun tijd doorbrengen. Dit verandert continue, en dus ook de kanalen waar mensen nu zoeken. Klanten gebruiken naast Google steeds meer Pinterest, TikTok, YouTube-, Reddit-, LinkedIn- en zelfs Giphy-kanalen om te zoeken naar informatie, content, inspiratie en producten. En Google is zich daar zeker van bewust. De plekken waar klanten hun informatie vandaan halen verandert dus continue. Volgens Google gebruikt maar liefst 40% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar TikTok (en ook Instagram Reels) om research... --- > The Content Department is een samenwerking gestart met GoDelphi met het verder uitbouwen van succes door een strategisch groeitraject. - Published: 2024-03-29 - Modified: 2024-04-15 - URL: https://thecontentdepartment.nl/samenwerking-godelphi/ - Categorieën: Nieuws The Content Department is een samenwerking gestart met GoDelphi met het verder uitbouwen van succes door een strategisch groeitraject. We zijn trots om een nieuwe samenwerking met GoDelphi aan te kondigen! Go Delphi, opgericht door Wouter Glaser, is een scale-up studio die MKB-ondernemers, start-ups en scale-ups helpt met het schalen en groeien van hun bedrijf. Met business coaching, groeiprogramma’s en exitstrategieën. Over The Content Department: Dit contentmarketing bureau heeft als missie zo veel mogelijk verspilling van marketingbudget te voorkomen Hoe doen ze dat? Door het maken van goede content - dat is content die aantoonbaar bijdraagt aan businessdoelstellingen voor de lange termijn . Dus niks mediabudget of campagnepiek! Structurele toegevoegde waarde, daar gaat het bij hen om. Het bureau werd in 2023 opgericht door Matthijs Tielman en Charlotte Van Dijk, onder andere ook de bedenkers van het jaarlijkse Jongerenonderzoek en hosts van de succesvolle marketingpodcast The Brief . Klanten als Zilveren Kruis, Kwantum en Leen Bakker vertrouwden afgelopen jaar al hun unieke content methode. Go Delphi gaat The Content Department helpen hun succes verder uit te bouwen door een strategisch groeitraject. --- > The Content Department is in 2023 geselecteerd door de redactie van FONK magazine als een van de ‘meest veelbelovende bureaus van vandaag’. - Published: 2023-11-10 - Modified: 2024-04-15 - URL: https://thecontentdepartment.nl/nominatie-fonk-who-to-watch-2023/ - Categorieën: Nieuws The Content Department is door de redactie van FONK magazine uitgekozen als een van de ‘meest veelbelovende bureaus van vandaag’ in de editie Who to Watch 2023. Door de redactie van FONK magazine zijn we met The Content Department uitgekozen als een van de ‘meest veelbelovende bureaus van vandaag’ in de editie Who to Watch 2023. Als onderdeel van deze editie werd Charlotte geïnterviewd over onze visie met het bedrijf, waar we ons bed voor uitkomen en onze grootste prestaties tot nu toe. "Met de komst van AI verandert de manier waarop we informatie zoeken en content produceren. Met The Content Department helpen we bedrijven hun informatie gevonden te laten worden, verspreiden en/of juist te waarborgen” "Wij kunnen met onze SEO-expertise en insights zien waar klanten naar zoeken en mee bezig zijn. Door deze kennis te delen in de vorm van relevante content, ontstaat er een relatie tussen klant en organisatie die rendeert met aantoonbare resultaten. ’ Vragen Who To Watch interview Wat is jullie specialisatie? |The Content Department is gespecialiseerd in search-gedreven (organische) content marketing, met een focus op strategie, content creatie en SEO.   Wat maakt jullie bureauformule toekomstbestendig? Met de komst van AI verandert de manier waarop we informatie zoeken en content produceren. Met The Content Department helpen we bedrijven hun informatie gevonden te laten worden, verspreiden en/of juist te waarborgen. Wij denken hierbij mee vanuit het beginpunt en kunnen vervolgens naast de strategie ook de productie van de juiste content en webtechniek hierop toepassen en het bedrijf toekomstbestendig maken.   Waarmee maken jullie het verschil in het huidige bureaulandschap? Wij maken content niet voor de likes, grappige TikToks of brand awareness, maar zien... --- > Kwantum en Leen Bakker kiezen voor The Content Department voor het ontwikkelen van hun contentstrategie, redactionele formule, content kalender en formats. - Published: 2023-10-25 - Modified: 2025-02-19 - URL: https://thecontentdepartment.nl/content-strategie-kwantum-leen-bakker/ - Categorieën: Cases CASE - Kwantum en Leen Bakker kiezen voor The Content Department voor het ontwikkelen van hun contentstrategie, redactionele formule, content kalender en formats. Kwantum en Leen Bakker zijn inmiddels samen onderdeel van de Homefashion Group. Als onderdeel van deze integratie moesten ook de contentteams en content productie samengevoegd worden. Maar hoe integreer je twee teams die tot dan toe apart werkten, met eigen processen? Hoe zorg je voor effiency in productie? En het belangrijkste: hoe houden we het werkbaar voor het team met al die kanalen; twee Instagram kanalen, twee websites, twee Pinterest kanalen, twee TikToks, twee Facebooks, nieuwsbrieven en twee inspiratiemagazines? Lees ook: TikTok Leen Bakker: Proefzitters en Store Stories Van merkverhaal tot content formats Met deze vraag zijn ze bij ons gekomen: het opzetten van een contentstrategie en een contentproductie-flow waarbij de productie goed behapbaar werd voor het team. Door de jaren heen was er een database aan verschillende formats ontstaan en werd er goed ingesprongen op de verschillende trends op social. En met resultaat! De kanalen worden goed gevolgd en de content ziet er schitterend uit. Enige nadeel was wel: het was gewoon niet meer behapbaar voor het team. Het beginpunt voor alle content: strategie Met deze insteek zijn we met het team gaan kijken waar de individuele merken nou echt voor staan. In twee losse strategiesessies (of ook wel 'download-sessies' zoals wij die noemen) besproken we alles rondom 1 van de twee merken. Op basis van deze input en verschillende strategische modellen kwamen we tot een merkverhaal dat een duidelijk beeld gaf wat willen we willen uitdragen in de content. Het merkverhaal werd een goede basis voor de contentstrategie.... --- > Gaat de SEO zoals wij deze kennen verdwijnen met de komst van Google AI? 5 learnings (en hoe je hierop kan aanpassen) die we nu al weten. - Published: 2023-10-02 - Modified: 2024-04-15 - URL: https://thecontentdepartment.nl/key-learnings-sgo/ - Categorieën: Nieuws Google is in de VS volop aan het experimenteren met de nieuwe manier van zoeken waarbij AI de hoofdrol krijgt. Wij testten alvast hoe dit er nu uitziet en wat delen wat de 5 key learnings zijn. Bye Bye SEO? Hello SGE! Google is in de Verenigde Staten volop aan het experimenteren met de nieuwe manier van zoeken waarbij AI de hoofdrol krijgt. Gaat de SEO zoals wij deze kennen verdwijnen met de komst van Google AI? Wij testten alvast hoe dit er nu uitziet en wat delen wat de 5 key learnings zijn Één ding is zeker: er gaat een hoop veranderen. Benieuwd hoe dit voor jouw rankings een rol gaat spelen? 1. Search 'Generative' Optimization, oftewel SGO, is de grootste verandering op het gebied van Search sinds 20 jaar. Met de 'generatieve' AI gaat Google namelijk antwoorden genereren op zoekvragen, net als bijvoorbeeld ChatGPT nu doet. Dat verandert het spel van SEO enorm. Dat kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien: 2. De rankings gaan veranderen Doordat de manier van vragen anders wordt op Google, wordt de manier van antwoorden dat ook. 50% van de nieuwe links in SGE zullen niet uit de huidige Google Top10 komen. 3. Er worden per antwoord 5 tot 9 klikbare bronnen getoond. Wat betekent dit voor jouw website en resultaten? En vooral: hoe kan je ervoor zorgen dat je wél nog bovenaan komt? De nieuwe resultaten gaan 5 tot 9 verschillende klikbare bronnen laten zien. Dit kunnen artikelen zijn, maar is momenteel nog veel data die in 'structured data' geplaatst is of gewaardeerde externe bronnen die uit PR voortkomen. 4. Veel SGE informatie komt uit databases Net als bij ChatGPT gaat veel van deze informatie uit snelle databases komen. Google... --- ---